LUCIA OG LUSSEKATTER

Imorgen er det Lucia. Da må vi lussekatter! Luciadagen er opprinnelig en minnedag for martyren Lucia. I dag forbinder de aller fleste, deriblant meg, Lucia med luciatog, luciasangen og lusseboller. Og lusseboller, også kalt lussekatter, ja det må vi ha!


Ifølge Wikipedia skal skikken med lussekatter skal ha oppstått i Tyskland på 1600-tallet.  Djevelen, da i form av en katt, ga barna juling, mens Jesus, i skikkelse av et barn, delte ut boller til alle snille barn.  For å holde den lysskye djevelen unna, ble bollene farget med lysende gul safran.
Jeg for min del er oppvokst med å gå lussiatog og mamma bakte alltid lusseboller.  Da jeg var barn hadde jeg lyst blondt hår ned til rumpen og dermed ble det gjentatte ganger jeg som var Lucia med lys på hodet.  Nå er det godt over ti år siden sist jeg gikk i tog, men lusseboller, det må jeg likevel ha hvert år. Jeg vokser aldri fra lussekattene! 

Nedfor dere to av mine favorittoppskrifter på sunnere lussekatter. Går du for den originale oppskriften, kan jeg anbefale Tine sin oppskrift. Den har jeg laget mange ganger. Uansett hvilken form for lussekatter du velger – kos deg med dem! 
 

Fiberrike og glutenfrie lussekatter
5 stykker

30 g mandelmel
2 ss sukringold
20 g fiberfin
1 ss kokosmel
1 ss fiberhusk
1 ts bakepulver
1/2 ts vaniljepulver
1/2 ts safran, eventuelt gurkemeie
1 egg
20 g smeltet smør eller kokosolje
50 g kesam
Rosiner, valgfritt

Bland sammen alle de tørre ingrediensene.
Tilsett så det våte.
Bland godt sammen og la deigen stå å svelle noen minutter.
Ta litt kaldt vann på hendene og form kusseboller. Pynt eventuelt med rosin om du ønsker det. 
Stek på 160 grader i 25 -30 minutter.

Spelt lussekatter
12 stykker

1/2 pakke tørrgjær
6 dl speltmel
1 dl fiberfin
1 g safran, eventuelet
1/2 ts gurkemeie
1 ts kardemomme
1 dl sukringold
50 g smør
2,5 dl melk
150 g kesam
Rosiner om ønskelig

Bland sammen tørrvarene. Smelt smør og varm opp melken til den er 37 grader. Hell melk, smør og kesam over tørrvarene. Elt godt. 
La deigen heve i 1 time.
Del deigen i 12 emner og lag lussekatter. La etterheve i 30 minutter.
Stek på 225 grader i 10 minutter. 

Glutenfrie bokhvete lussekatter
13 -14 stykker

3 egg
2 eggehviter
4 ss sukringold
1 ts safran, eventuelt gurkemeie 
4 ss smeltet smør, eventuelt kokosolje
1,5 dl kokosmelk, eventuelt melk
1/2 dl mandelmel
1/2 dl kokosmel
1/2 dl bokhvetemel, eller annet mel som speltmel
1 ts fiberhusk
2 ts bakepulver

Pynt
Gojibær eller rosiner

Visp egg, eggehvite og sukrin luftig.
Tilsett safran, smeltet smør og kokosmelk.
Rør så inn tørrvarene.
Tilsett eventuelt litt mer bokhvete om deigen blir veldig våt. Den skal være fast og litt klissete.
La deigen svelle i 5 -10 minutter.
Ha litt mel på kjøkkenbordet. Den deigen i biter og trill pølser. 
Form lussekatter. Stikk eventuelt ned gojibær eller rosiner i bollene. 
Stek på 200 grader i 15 minutter.


Da er det bare å synge i vei “Svart senker natten seg, i stall og stuer. Solen har gått sin vei, skyggene truer. Inn i vårt mørke hus, stiger med tente lys. Sancta Lucia, Sancta Lucia.”
Ha en riktig så fin Lucia når den dag kommer i morgen :grin:

Kristine ♥

12 kommentarer

Siste innlegg