SAFTIG KRYDDERKAKE I BRØDFORM

Det er frifredag for meg, og jeg startet fredagen med en en bakerunde og en treningsøkt. Det var deilig! Jeg sov helt til jeg våknet av meg selv i åttetiden, spiste frokost, tuslet ut på kjøkkenet og bakte og dro på trening. Mens jeg har vært der, har krydderkaken avkjølt seg i formen. Kaken var likevel fortsatt lun da jeg skar de første skivene og satte tenne i kaken. Nam, så godt!

SONY DSC

Denne krydderkaken ble ordentlig saftig! Ettersom jeg tilsatte mandler, fiken og rosiner i kaken, fikk jeg faktisk litt julefølelse. Jeg ble sittende med et stort smil med julen i minne! Tilbake til krydderkaken. Mandler, rosiner og fiken kan byttes ut med andre ting som hakket sjokolade, bær eller frukt. Eller rett og slett sløyfes om du vil ha en nøytral krydderkake. Her får du en saftig og god krydderkake som mange vil sette pris på.

SONY DSC

Saftig krydderkake i brødform

50 g smør
1 dl sukringold
2 store ss yacon sirup, ca 50 g, eventuelt fibersirup eller honning
3 egg
2 dl melk
1 dl kesam
Krydder: 1 ts kanel, 1 ts kardemomme, 1/2 ts ingefær
2 ts bakepulver
60 g havremel
300 g speltmel
50 g rosiner
50 g mandler
100 g fiken

Pisk smør, sukringold og sirup luftig. Ha så i eggene og pisk til det er blitt en luftig masse.
Ha i tørrvarene, melk og kesam og bland godt.
Hakk mandler og fiken grovt. Rør inn rosiner, mandler og fiken i deigen.
Ha i en smurt brødform.
Stek på 150 grader nederst i ovnen i ca 90 minutter.
Avkjøl i formen.

SONY DSC

Nå skal jeg fullføre et par online coaching programmer, før jeg drar på hytten. Da blir det avslapping og kos i kveld. Jeg skal gjøre akkurat det jeg føler for og bare nyte!
Håper du har tid til å gjøre det samme. Gjør noe som gir deg glede. Riktig god helt!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Så trivelig dag og kveld da! 😀 Godt å høre! Kos deg! Ha en flott helg, skjønne! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg