VERDENS BESTE PEPPERKAKER OG PEPPEKAKEKOS

Jeg kan huske årets viktigste juletradisjon, pepperkakebaking, allerede fra jeg var fem år. Når jeg skriver om det nå, ser jeg et tydelig bilde av mamma hvor hun kjevler ut pepperkakedeigen, danser rundt bordet og synger for høy hals til “walking around the christmas tree…”. Siden den gang har jeg og mamma bakt pepperkaker hver jul mens vi har sunget og danset til kjente julelåter.

Etter at hun døde for nå litt over to år siden, har jeg ført tradisjonen videre og fått med meg mine to småbrødre til å bake peppekaker. De er riktignok ikke like ivrige på syngingen og dansingen, men å stikke ut pepperkakefigurer og spise deig, det kan de!  Å spise pepperkakedeigen er forøvrig jeg også flink til. Deigen er jo det beste med hele bakingen! 


Over til pepperkakene. Denne pepperkakeoppskriften er verdens beste. Det er ikke uten grunn at mamma ble spurt om hun kunne lage pepperkakedeig til hele ungdomsskolen da jeg gikk i åttende klasse og vi skulle ha juleverksted. Hun sa selvfølgelig ja, som det snille mennesket hun var, og laget nærmere tjue kilo pepperkakedeig! Dette er virkelig verdens beste pepperkaker. Alle som har smakt den en gang, vender aldri tilbake til en annen variant! Og fordi ikke alt trenger å være rippa for smør, sukker og hvetemel i julen, vil jeg dele oppskriften med dere. Les gjerne innlegget mitt ‘Hold formen i jula‘, så skjønner du hva jeg mener med den siste setningen her. 

Verdens beste pepperkaker
ca 100-125 stk. I dette huset tredobler vi deigen hver jul!

150 g smør
1 1/2 dl lys sirup
250 g sukker
1 1/2 dl fløte
2 ts malt kanel
1 ts malt ingefær
2 ts malt nellik
1 ss natorn
ca 475 g hvetemel

Smelt smøret, tilsett sirup og rør sammen. Avkjøl. tilsett sukker, fløte og krydder, og bland godt. Tilsett natron blandet med litt av melet og arbeid inn resten av melet. Deigen skal være ganske løs. La den stå i kjøleskapet natten over. Deigen smaker utrolig godt! 
Kna deigen med mel på bordet. Kjevl ut og stikk figurer. Det er viktig at du kjevler ut deigen nok så tynn. 
Stek på 200 grader i 5 minutter.


I tradisjon tro, viet vi julen inn med varm sjokolade, pisket krem, pepperkaker og julefilm i dag. Mamma hadde vært så stolt av oss nå ♥
Dette her er bare helt fantastisk! Har du prøvd å dyppe pepperkakene i varm sjokolade (melk, mørk sjokolade og vaniljepulver kokt opp sammen) med pisket kremfløte? Hvis ikke har du gått glip av noe. Det er magisk!



Nå sitter jeg her i sofaen i godt selskap og med Love Actually på TV’en. Pepperkakekos, julestemning og kjærlighet. Helt herlig!  Jeg tror ikke jeg kunne hatt det bedre akkurat nå. Å være sammen med de jeg er glad i, minnes mamma, videreføre tradisjoner, le og kose oss, det er det julen handler om. 

Jeg ønsker dere alt godt i helgen. Ta vare på deg selv og de du er glad i :grin:

Kristine ♥

10 kommentarer

Siste innlegg