HJEMMELAGET SUNN TUNFISKSALAT

Til lunsj i dag laget jeg noe godt; hjemmelaget sunn tunfisksalat. Jeg hadde glemt hvor deilig det er! Nå har jeg laget en trippel porsjon slik at jeg har til flere dager. Dette er billig, sunn, rask og kjempe god mat. Kan det bli bedre?

SONY DSC
Tunfisk er, som nevnt over, en rimelig og bra proteinkilde. I tillegg inneholder fisken godt med vitamin B12, niacin, jod, selen og omega3, som alle er livsviktige for kroppen vår. 
Mange er redde for innholdet av tungmetallet kvikksølv i tunfisk. Hermetisk tunfisk er stort sett helt trykk å spise. Dette er fordi hermetisk tunfisk kommer fra små tunfisk. Det er nemlig slik at jo større og eldre tunfisken er, jo mer kvikksølv har den fått i seg. Det er stort sett fersk tunfisk, tunfiskbiff, det blir brukt stor tunfisk og du får i deg kvikksølv. Fersk tunfisk burde derfor begrenses og ikke spises av gravide. 

SONY DSC

Hjemmelaget tunfisksalat

1 boks tunfisk i vann
2 ss kesam
1 ss majones, eventuelt mer kesam
1 ts sitronsaft
1/2 finhakket hvitløksfedd
1/4 løk, hakket
Litt finhakket chili, valgfritt
Salt og pepper

Hell av vannet på tunfisken. Bland sammen med resten av ingrediensene. 
Server med en gang eller oppbevar i en tett boks i kjøleskapet. 

SONY DSC
Spis hjemmelaget sunn tunfisksalat på brødskiver, knekkebrød, rundstykker, over en salat eller spis den som den er. ​Jeg anbefaler deg å doble eller tripple oppskriften, slik som jeg gjorde. Da har du tunfisksalat klar i kjøleskapet og kan på en – to – tre lage en deilig lunsj eller matpakke.
 
Og hvis du lurer på hva det hvite som jeg har oppe eggene mine er, så er det faktisk kokosolje. Jeg driver å øker fettinntaket mitt og får i meg en ekstra dose kokosolje hver dag. Noen ganger, slik som i dag, gidder jeg ikke smelte den. Da bare skraper jeg av noen biter og har den over maten. I know, I’m weird!
Uansett, ha en fin fin onsdag :grin:

Kristine ♥

16 kommentarer

Siste innlegg