HANDLER DU SUNT, SPISER DU SUNT

Det er som oftest i butikken de store avgjørelsene blir tatt. Er matinnkjøpene planlagt, har du tilgang til sunn og næringsrik mat og godt rustet for den kommende uken. Det er jo slik at det du har tilgang til, spiser du! De valgene en gjør i butikken, avgjør stort sett hva en har på kjøkkenet og igjen hva en spiser. Har du kjøkkenet fylt opp med riktige matvarer, er det mye lettere å holde seg til sunn og god mat som er godt både for kropp og sjel. Med andre ord; handler du sunt, spiser du sunt! 

Hverdagen er hektisk for de fleste av oss og det er veldig enkelt å ty til kjappe løsninger og sjokolade om en stikker innom butikken sulten etter jobb. Med litt planlegging blir det mye enklere! Se gjennom den kommende uken din og tenk gjennom ukens middager. Er det noen dager som er veldig hektiske? Da lønner deg seg kanskje å lage en dobbel porsjon middag dagen før, slik at du har mat lett tilgjengelig når tiden er knapp. Det høres kanskje ut som mye jobb, men stort sett tar det ikke mange ekstra minuttene å lage en stor middagsporsjon i forhold til en liten. Lag deg en grundig handleliste og gjør en storhandling i uken. Da kan du eventuelt ha en handledag til i uken hvor du supplerer med frukt, grønnsaker og andre nødvendige ting. Jeg planlegger stort sett hver søndag eller mandag, og gjør en storhandling på mandag. Planleggingen tar meg ikke mer enn ti -femten minutter. Det lille kvarteret der gjør hverdagen min så mye enklere! 

Dette pleier jeg å handle:
– Karbonadedeig
– Kylling fra Holet eller Stange, hel, lår eller filet
– Laks
– Tunfisk på boks
– Skinke
– Makrell i tomat
– Cottage cheese og kesam
– Grønnsaker: brokkoli, tomat, agurk, gulrøtter, paprika, løk
– Frukt: appelsin, eple, kiwi og sitron
– Fryste bær
– Ingefær, hvitløk, chili
– Pesto, hakkede tomater, tomatpure
– Avokado
– Potet og søtpotet
– Feta ost og Jarsbergost
– Smør
– Kokosmelk
– Økologiske egg
– Nøtter
– Havregryn

Om du gjør gode valg når du er i butikken, er det mye lettere å leve sunt i hverdagen :grin: 

Kristine ♥

18 kommentarer
    1. Johanne:
      Det er veldig vanskelig å gi deg et konkret svar da jeg ikke vet noe om hvor ofte du trener, antall repetisjoner og sett, treningsmengde osv. Det kan være en ide å trene knebøy flere dager i uken. Det kan også være en ide å variere repetisjonsantallet. Kanskje kan det også være at den totale belastningen din er for høy, slik at du faktisk burde trene mindre og lettere knebøy, ettersom muskulaturen ikke får restituert seg. Kanskje spiser du for lite. Det er utrolig mange faktorer som spiller inn, men her har du ihvertfall litt å tenke over 🙂

    2. Tina:
      Jeg er veldig glad i oster selv, spesielt blåmugg og brie. Ost er en god fettkilde og inneholder protein, så det kan du absolutt spise 🙂

    3. Tina:
      Det er ingen fasit på det. Det har ingenting å si når du spiser, det er det totale i løpet av dagen som teller 🙂

    4. Et til spm, når bør det siste måltidet inntas? Er det greit å småspise feks 23?

    5. Så masse sunt! Jeg er veldig glad i oster, og bruker det en god del i hverdagen. Jeg lurte på om du har noen oster å anbefale, eller er alle oster usunne? Det er jo så godt! 🙂

    6. Lure tips! Jeg er hun som ikke kan styre seg dersom jeg har noe “unyttig” mat i hus, så jeg er også helt avhengig av gjennomtenkt handel! Sverige-turer er dermed en ambivalent glede når alle skap er fulle av litt for mye godt haha! Jeg har faktisk et spørsmål helt ute av kontekst her, men som jeg håper du kan svare på: husker du for ikke altfor lenge siden sa du hadde hatt så god fremgang i knebøy. Jeg har selv stagnert altfor lenge på +- 70 kg maks, og vil gjerne bli sterkere i denne øvelsen. Lest meg opp og ned i mente på bla. Børge Fagerlig som anbefaler 5×5 program og diverse, men dette ble helt gresk for meg. Har du noen gode tips? Kanskje noe å lage et innlegg på dersom du hadde hatt lyst og tid? 🙂 Leserklem!

    7. Det er så sant. Jeg burde bli flinkere til å tenke igjennom handlingen min. Blir fort dyrt når jeg handler ofte!!

    8. Mange gode forslag og tips fra deg! Må bli flinkere til å kjøpe sunt og ikke ta til lettvinte løsninger, skal ta med meg mye av det du skrev på listen 🙂

    9. Det er sant, vi har for det meste bra mat i kjøleskapet, men kan nok være flinkere til å variere litt…mange gode forslag her :))

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg