MIDDAG MED SØTPOTETVAFFEL

Til middag i går, spiste jeg noe utrolig godt; kylling med salat og søtpotetvaffel. Hvorfor har jeg ikke tenkt på slik søtpotetvaffel før? Knall godt og veldig enkelt!


Søtpotetvaffelen er rett og slett en slags av røstipotet, med søtpotet og laget i vaffeljern. Du trenger bare to ingredienser, søtpotet og egg! På under 10 minutter får du sprø og gode vafler som du enten kan bruke som tilbehør til middag eller fylle med det du ønsker slik at du bruker vaffelen som en slags tortillalefse. 

Middag med søtpotetvaffel

Kyllingen er en hel Stangekylling som jeg krydret med salt, pepper og hvitløkskrydder, og stekte på 175 grader til steketermometeret viste 67 grader, i cirka 1 time. 
Salaten består enkelt av salat miks, tomater, maiskorn og paprika. 

Søtpotetvaffel 
3 stykker

1 stor søtpotet eller to mellomstore, ca 400 g
1 egg
Krydder etter eget ønske, jeg brukte salt og pepper

Riv søtpoteten og bland den med eggene. 
Ha 1/3 av massen i et vaffeljern. Jeg smurte mitt jern med litt kokosolje før steking. Trykk massen utover slik at den dekker hele overflaten. Stek 5 -6 minutter.

Jeg anbefaler at du steker vafflene litt lenger enn du trenker at de bør stekes. Om du har et vaffeljern som har et lys som viser når vaflene er ferdig, det har jeg, så la vaflene steke et par minutter til etter at dette lyset har kommet på. Mine søtpotetvafler ble best når de stekte i omtrent 5 minutter. Da var de lett brune og sprø når jeg åpnet vaffeljernet. 


Jeg brukte vaflene som en slags lefse eller skive og fylte dem med salat og kylling. Så utrolig godt!
Prøv deg på en søtpotetvaffel i helgen :grin:  God fredagskveld! 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Koker du ikke søtpoteten først? Eller moser du den bare “rå” sammen med egget?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg