SAFTIG SJOKOLADEKAKE MED GLASUR

Min søndag begynte med denne fantastiske sjokoladekaken og en kopp kaffe. Alt annet enn en dårlig start på dagen, men andre ord!


Jeg våknet super tidlig, faktisk før klokken seks i dag, og satte igang med en bakerunde. Resultatet ble en super saftig og god sjokoladekake toppet med en deilig glasur. Den smaker så godt! Ikke tar sjokoladekaken lang tid å lage heller. Du røren enkelt sammen ingrediensene i en bolle, så er det bare å vente mens kaken står i ovnen. Da kan du lage glasuren i mellomtiden. Og du, det er lov å ta et par smakebiter av glasuren mens du venter på kaken. Mmmm… Når kaken er ferdig i ovnen og glasuren er fordelt over, er det bare å spise og kose seg! Håper du lar deg friste.

Saftig sjokoladekake med glasur

Sjokoladekake
2 egg
100 g kesam
2 ss eplemos, eventuelt most banan eller kesam / yoghurt, kan sløyfes
50 g tørrvare, jeg brukte 20 g havremel, 10 g speltmel og 20 g kokosmel
1 dl melk
2 ss sukringold
1 ss fibersirup, kan sløyfes
2 ss kakaopulver
1/4 ts salt
1 ts bakepulver

Bland sammen alle ingrediensene til kaken. Fordel i en form. Jeg brukte en avlang 20 x 15 cm form.
Stek på 180 grader i 25 minutter.
Avkjøl.

Glasur
100 g kesam
2 ss smeltet smør
2 ss kakaopulver
2 ss sjokoladeprotein, kan erstattes av mer sukrin og kakaopulver
1 ss sukringold
1 ss kaffe, kan sløyfes

Bland sammen alle ingrediensene til glasuren. Smak deg gjerne frem slik at du får riktig sødme og kakaosmak.
Fordel utover den avkjølte kaken.
Jeg toppet kaken med litt smeltet hvit sukkerfri sjokolade.

Skjær i stykker og nyt. Her skal jeg love deg at du ikke bare klarer å holde deg til et stykke!
Ha en herlig søndag :grin:

Kristine ♥

14 kommentarer

Siste innlegg