SØTPOTETPIZZA MED HVITT FYLL

SONY DSC
Denne søtpotetpizzaen med hvitt fyll er bare fantastisk god! Jeg serverte den til en kompis som kom på middagsbesøk i går kveld. Han var skeptisk til pizza med bunn av søtpotet og ble positivt overrasket. Etter at vi hadde spist, spurte han om oppskriften og sa han ville lage den selv også! Da kan jeg konkludere med at søtpotetpizzaen ble godkjent :grin:

SONY DSCLinda stod for søtpotetpizzaens oppstandelse for en god stund tilbake og etter det har den virkelig slått ann. Første gangen jeg forsøkte å lage den, var ikke resultatet så bra. Etter noen runder har jeg virkelig fått dreisen på søtpotetbunnen. Kunsten er å steke bunnen på varmluft og lenge nok slik at den ikke blir våt. Da får du en sprø og god bunn med en mild og noe søtlig smak. Super godt! Toppingen kan du naturligvis variere etter hva du har lyst på og hva du har tilgjengelig. Hvitt fyll er min favoritt! Gode oster og spekeskinke gjør seg virkelig på den søte søtpotetpizzabunnen. En uslåelig kombinasjon som jeg virkelig anbefaler at du prøver. 

SONY DSC

Søtpotetpizza med hvitt fyll

Bunn
400 g søtpotet, ca 2 store
50 g havregryn, eller havremel
2 egg
50 g mandelmel, eventuelt 70 g mel som hvetemel, speltmel eller havremel
1 ts bakepulver
1 ts salt

Kok poteten på ønsket måte. Jeg gjør det enkelt, deler potetene i 4 biter og har de i mikroen på full guffe i 4 -5 minutter. Du kan også koke potetene eller bake de i ovnen. Når potetene er møre, moser du dem med egg og havregryn. Bland så inn resten av ingrediensene. Smør deigen utover et bakepapir. Her bruker jeg en skje. Stek på rist på 175 grader varmluft i 20 minutter. 

Fyll
100 g creme fraichè, jeg foretrekker vanlig men du kan også bruke 10 % creme fraichè
1/3 rødløk 
2 kinesiske hvitløk
5 cherrytomater
1 ts oregano
Ca 100 g spekeskinke
Revet ost, jeg brukte ca 100 g revet Jarlsbergost og mozzarella
Ca 50 g blåmuggost

Smør creme fraichè på bunnen. Skår hvitløk, rødløk og cherrytomater i skiver og strø over. Topp med spekeskinke, oregano, revet ost og blåmuggost.
Stek på 225 grader på nederste rille til osten er smeltet, ca 12 -15 minutter.
Nyt!

SONY DSC
Mmm… Litt ruccola på toppen og der har du en fantastisk god middag som kan nytes som en ekstra god hverdagsmiddag eller til helgekos. Sunt og godt er det uansett. Håper det smaker!
Ha en fin torsdag :grin:

Kristine ♥

15 kommentarer
    1. Jeg brukte 70g hvremel og resten søtpotet og havregryn😜 Men da skal jeg bruke mandelmel i tillegg neste gang 👌🏼 Tusen takk for tips . 🙏🏼

    2. Linn:
      Brukte du mandelmel? Mandelmel trekker til seg mye væske. Du skal få en ganske tørr deig som du smører utover. Om du ikke bruker mandelmel er det viktig at du tilsetter ekstra mye annet mel. Og det er også viktig å steke på en ovnsrist og på varmluft. Stek så til bunnen er sprø før du legger på fyllet 🙂 Da blir min sprø og god.

    3. Prøvde denne pizzan ikveld og den ble alt for fuktig og ble nesten som en potetstappe i bunn, ble aldrig krispig 😞 Får aldrig søtpotet krispig 😅 Ellers kjempe god 🙌🏼noe tips på hvordan man kan få den krispig? 🙏🏼

    4. Aldri laget hvit søtpotet pizza før bare vanlig. Kanskje jeg må prøve det? 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg