FRUKT- OG NØTTERUNDSTYKKER

Inneholder add-linker

Jeg er godt plantet i sofaen på hytten med ullsokker på føttene og kaffen i hånden. I skrivende stund sitter jeg og venter på frokosten. I dag får jeg nemlig servert en skikkelig deilig søndags- / hyttefrokost med lune rundstykker, egg, bacon og masse godt pålegg. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg synes alltid det smaker ekstra godt når andre enn meg selv lager maten, så nå gleder jeg meg skikkelig til å bli skjemt bort med en god frokost!

Over til overskriften. Tidligere i uken laget jeg disse frukt- og nøtterundstykkene. De er super enkle. Du bare rører alt godt sammen i en balle og putter dem i ovnen. Vips så har du deilige, nystekte frukt- og nøtterdunstykker! Resultatet er saftige og søte rundstykker ala scones. De kan spises alene eller med godt pålegg. Rundstykkene gjør seg også utmerket i matpakken og de holder seg saftig flere dager i kjøleskapet, så lag gjerne en stor porsjon. Håper de faller i smak!

Frukt- og nøtterundstykker
4 stk

100 g havregryn
30 g havremel, eller annet mel som spelt eller hvetemel
1 ts bakepulver
1 egg
130 g kesam, eventuelt gresk yoghurt eller lignende
1 ss sukringold
1 ss fibersirup, kan sløyfes
1/2 ts kanel
Tørket frukt og nøtter. Jeg brukte 1 ss rosiner, 1 ss hakkede valnøtter, 1 ss pistasjnøtter og 1 ss revet kokos

Bland sammen havregryn, fiberfin, bakepulver, egg, kesam, sukrin, fibersirup og kanel. Tilsett eventuelt 1 -2 ss vann om deigen blir tørr. La deigen svelle i 5 minutter.
Lag 4 klatter på en bakplate.
Stek på 175 grader i 15  -20 minutter.
Avkjøl noen minutter før du serverer.

Slik ser de ut innvendig. Saftige, gode og med deilige biter av pistasjnøtter, rosiner og kokosen. Så godt!

De er virkelig fantastisk gode med en skive brunost. Spesielt når de serveres lune slik at brunosten smelter oppå frukt- og nøtterundstykkene. Mmmm… La deg friste :grin:

Kristine ♥

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg