NEI, EN MATVARE ER IKKE FARLIG

Har du noen gang hørt at du blir feit av å spise potet eller at sukker er helsefarlig? Vi blir bombandert av mediene om matvarer vi burde og ikke burde spise. Potet, gluten, melk, banan og sukker er noen av de matvarene som har fått gjennomgå de siste årene. Men kan en egentlig si at en matvare er farlig? Nei, mener jeg!

Det er slik at alle mennesker har ulike behov, forutsetninger, mål og andre ting å ta hensyn til. Det å påstå at en matvare er farlig eller usunn for alle, er rett og slett feil! Det finnes veldig mange ulike dietter der ute; lavkarbo, høy protein, glutenfri, lav fodmap, bare for å nevne noen. Hva som er sunt og usunt, vil være avhengig av hvem du spør og hvilken diett denne personen er tilhenger av. Det å skulle klassifisere en matvare som usunn er i grunn et tegn på lite kunnskap, og mangler så og si alltid vitenskapelig bevis som kan underbygge påstanden. 
Situasjonen er naturligvis anderledes om du har en allergi. 

Det er ganske logisk at om du vil ned i vekt, burde du redusere sukker og sjokolade inntaket. Men sukker og sjokolade er likevel ikke usunt i seg selv. Jeg har hatt en rekke pt-kunder som både har spist sjokolade og kake og gått ned i vekt. Det handler bare om menger! Er du derimot en idrettsutøver som trener mange timer om dagen, vil en energibar eller en sportsdrikk med sukker være supert mellom treningsøktene eller for å øke det totale antall kalorier.

SAMSUNG CSC
Ikke overtenk eller overkompliser. Det er ikke en magisk diett eller en matvare som er farlig. Alt med måte. Spis sunn og variert mat. Mat du liker og som du koser deg med. Jeg finner stor glede i å ta en sjokoladebit stort sett hver kveld og jeg nyter den til det fulle. Det er noe som gir meg glede og av den grunn ser jeg på den sjokoladebiten som sunn for meg. Overvekt eller livsstilsrelaterte sykdommer som diabetes type 2, skyldes ikke at du spiser en potet eller en sjokoladebit her og der. Det skyldes at det har blitt for mye mat over en lang periode. 

Så nei, en matvare er ikke farlig. Det handler om mengdene du spiser! 

Kristine ♥

18 kommentarer

Siste innlegg