SELVSNAKK OG JEG ER GOD LISTEN

I dag hadde jeg en skikkelig shitty dag. Jeg har rett og slett stått opp med føttene på feil side av sengen! På treningseventet i morges, var jeg svak og slapp. Kroppen ville ikke henge med! På vei hjem kjøpte jeg meg en boks med is. Da jeg senere satt og scrollet gjennom instagram-feeden min, fikk jeg en vond følelse inni meg. Her sitter jeg på en tirsdag, og gomler i meg is etter å ha hatt en ræva treningsøkt, mens jeg ser sterke jenter med flotte kropper og et skinnende hvitt smil. Jeg følte meg ganske dårlig med meg selv. Jeg følte rett og slett at jeg gjorde noe feil!

Nå er jeg heldigvis ganske sikker i meg selv, både når det kommer til personlighet og utseende. Da jeg oppdaget at jeg fikk disse tankene, måtte jeg snakke til meg selv. “Kristine, skjerp deg nå. Det her vet du ikke er sant. Nå tuller hodet ditt med deg!” I dag er jeg såpass sikker og kjent med meg selv, at det holder med en slik kort selvsnakk for å få tankene i riktig retning igjen. 

SONY DSC
Da jeg slet mer med selvbildet for to -tre år tilbake, brukte jeg en annen metode. Noe jeg kalte ‘jeg er god’-listen.  Jeg hadde, på en god dag, skrevet ned absolutt alt jeg likte ved meg selv. Denne lappen begynte med tre små ord. Det var nemlig kun tre ting jeg kom på som jeg likte ved meg selv når jeg begynte å skrive denne ‘jeg er god’-listen. Etterhvert som jeg oppdaget nye ting jeg likte ved meg selv, skrev jeg det opp på listen. Den vokste og vokste, og ble faktisk ganske lang til slutt! Når de dårlige tankene om meg selv kom, tok jeg frem listen. Jeg sa til meg selv “Dette er ikke sant. Dere er bare dumme tanker som prøver å lure meg til å få dårlige følelser om meg selv”. Så leste jeg ‘jeg er god’-listen. Noen ganger gjorde jeg det høyt, andre ganger inni meg. Det hjalp og med tiden ble de dårlige tankene om meg selv mindre og mindre. I dag kommer de en sjeldent, sjeldent gang. Nettopp fordi jeg vet hva jeg er verdt. 

Nå skal jeg spise opp isen min og slappe av resten av kvelden. For det er helt ok og jeg er god nok uansett :razz: Husk; det er du også!!

Kristine ♥

16 kommentarer
    1. IngerJohanne Risan:
      Det er så sant. Vi er mennesker og alle har dårlige dager i ny og ne. Tusen takk for kjempe hyggelige ord Inger Johanne. Det setter jeg virkelig pris på <3

    2. Ida:
      Selvbilde og selvtilitt kan trenes opp. Kanskje det kan være en ide å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg? Uansett, tusen takk for hyggelige ord 🙂

    3. Maria:
      Alle tviler på seg selv av og til. Det er viktig å få frem at “selv bloggere” også er usikre på seg selv. Vi er bare helt normale mennesker!

    4. Kristine. Vet ikke hva jeg skal si annet enn at du er fantastisk <3 Jeg ser opp til deg. Du er virkelig et godt forbilde. Også med tanke på alt du har vært igjennom. Takk <3

    5. Du er helt fantastisk og du stråler. Tenk så mange som ser på deg og tenker det samme. På samme måte som de jentene du så, tenker det om deg og andre! Du stråler og ser fantastisk ut

    6. Herregud, takk, dette trengte jeg å lese i dag. Jeg har dårlig selvtillit og selvbilde og sliter mye med vondt forhold til meg selv og mat. Jeg har fader meg hatt så lyst på is hele dagen, men etter å ha lest innlegget ditt skal jeg søren meg gå å kjøpe den også!! 🙂 Takk!

    7. Blir rett og slett glad av å lese bloggen din! Du har så mye klokt å komme med, og jeg blir så inspirert. Alle har slike dager, de jentene du så på insta med flotte kropper, kanskje hadde de en sånn dag i går? eller får det imorgen?
      Uansett, tusentakk for så mye inspirasjon og positivitet, trenger flere av slike som deg! Ha en suuper kveld, og kos deg med isen med god samvittighet 🙂

    8. Det er et godt tips som funker, hadde en “positiv liste”. Der skrev jeg alle tingene som fikk meg til å smile, og så gjennom listen hver dag og flere ganger om dagen. Da fikk jeg gått gjennom hver positive hendelse flere ganger slik at de festet seg og ikke bare ble glemt vekk for negative tanker 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg