TUNG FULLKROPPSØKT OG TORSKE-TACO

Da er hverdagen tilbake igjen! Har du hatt en fin påskeferie? :grin: Jeg har virkelig kost meg. Først med familien og så på hyttetur med venner. En virkelig go’påske hvor jeg har klart å koble helt ut. Ferien fortsetter faktisk for min del. Jeg drar nemlig til Barcelona imorgen tidlig. Dagen i dag er riktig nok fylt opp med skole og jobb, men fra imorgen tar jeg ferie ut uken.

SAMSUNG CSCEttersom det ikke har blitt så mye styrketrening i påsken og jeg vet at det ikke blir så mye av det i Barcelona, var det viktig for meg å få presset inn en tung fullkroppsøkt mellom forelesing og jobb i dag. I de periodene hvor styrketreningen blir nedprioritert, velger jeg alltid å trene tunge vekter og hele kroppen når jeg først trener. Da får hele kroppen nok mekanisk belastning, slik at selv om det kanskje går en uke til neste gang jeg trener styrke, har muskulaturen fått såpass belastning at det ikke går utover styrken. En tung fullkroppsøkt kan bestå av så mangt. Jeg liker å fokusere på baseøvelsene. Dagens økt bestod av chins, knebøy, markløft, benkpress, stående roing (som du ser på bildet) og skulderpress. Alle øvelsene med såpass tunge vekter at jeg kun klarte 5 -6 repetisjoner. Jeg gjorde 3 -4 sett av hver øvelse. En virkelig power økt! 


Kjøleskapet mitt var rimelig tom da jeg kom hjem for å lage middag. Etter å ha vært bortreist hele påsken var det bare noen basis matvarer igjen som lefser, rømme, ost, makrell i tomat, gulrøtter, appelsiner, taco saus og paprika. Jeg fant en torskeblokk i fryseren og bestemte meg for å lage torske-taco. Har du prøvd torsk i taco før? Det fungerte overraskende bra! Selv er jeg ikke spesielt fan av torsk. I hvert fall ikke frossen. Da synes jeg den bokstavelig talt smaker saltvann! Når den derimot ble servert med masse tacosmaker, ble torsk veldig godt. Dette skal jeg lage igjen!

Torske- taco
Til 1 person

Ca 200 g torsk
2 ss tacokrydder, ferdigkjøpt eller hjemmelaget
2 ss taco saus
1 ss rømme eller kesam
Ønsket tilbehør som lefese, salatgrønnsaker, ost og lignende 

Stek eller kok torsken. Ettersom min var frossen, valgte jeg å koke den. Når fisken er ferdig kokt / stekt blander du den med tacokrydder, taco saus og rømme / kesam. Da har du en torske-tacoblanding som du kan servere med ditt klassiske taco tilbehør. 
Jeg la torske-tacoen på en maislefse sammen med Jarlsberg ost, ruccola, cherrytomater, Røros rømme og gul paprika. Jeg sitter å gomler i meg i skrivende stund!


Håper det ikke har vært for hardt å komme tilbake til hverdagen igjen etter påskeferien. Om det har vært det, anbefaler jeg at du spiser en ekstra god kveldsmat og kommer deg tidlig i seng. Det fungerer alltid for min del! Ha en fortsatt fin tirsdagskveld.

Kristine ♥

17 kommentarer
    1. Maria:
      Hei du 🙂 Først og fremst, takk for en kjempe hyggelig kommentar. Det setter jeg pris på 🙂
      Angående roing, så er det hovedsakelig grepsbredden som har noe å si, om du har over eller underhåndsgrep fører omtrent til den samme muskelaktiveringen. Variasjon er jo det beste 🙂

    2. Hei Kristine!
      Takk for at du deler dine tanker og erfaringer! Jeg hørte tidligere på podcasten der du fortalte om din forhistorie, og jeg vil bare si at du er en sterk person. Det virker som at du nå har funnet en god og trygg sti her i livet.
      Jeg har et spørsmål angående stående roing; vet du hva som er forskjellen på å ha slikt grep som du har på bildet, og på å ha håndflatene vendt bort fra kroppen? Jeg føler det er best for håndleddene mine å holde motsatt vei av det du gjør her i alle fall, men har ikke hatt øvelsen på programmet mitt så lenge enda.

    3. Torsk i tacos är bäst!!
      Ett tips är att panera torsken (först i mjöl, sen ägg sen strlbröd och stek i massa smör) och lägg i tacobröd tillsammans med din mangosalsa som du la upp recept på förra sommaren! Det är min favoriträtt som jag lagar minst en gång i veckan 😀

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg