HVERDAGSPIZZA


At jeg har dilla på pizza om dagen, har nok alle som følger meg på snapchat fått med seg. Jeg har spist pizza i en eller annen form omtrent hver dag i godt over to uker nå. Jeg er i pizza-humør! Det går mye i lompepizza, men også i denne pizzavarianten som jeg kaller hverdagspizza. Det er en enkel, sunn og god pizza du lager på 20 minutter. Den er full av fiber, proteiner og gode næringsstoffer. En pizza du kan spise hver eneste dag, derav hverdagspizza! 

Hverdagspizza
Til 1 porsjon

Bunn
50 g havremel
1 egg
1 ss kesam
Litt vann, ca 0,3 dl 
1/4 ts salt

Fyll
2 ss tomatpure
2 ss ketchup
150 g karbonadedeig
Ca 1/4 rødløk
4 -5 cherrytomater
3 ringer ananas
Ca 40 g revet ost
Krydder: jeg brukte salt, pepper, basilikum, oregano, hvitløk og chili

Start med bunnen. Bland sammen alle ingrediensene. Tilsett nok væske til at du får en lett smørbar deig, omtrent som vaffelrøre. Smør bunnen utover en bakepapirkledd stekeplate. En spiseskje synes jeg er enklest å bruke her. 
Stek på nederste rille i ovnen på 200 grader i 10 minutter. 

Når bunnen er ferdig stekt, tar du den ut av ovnen og skrur opp temperaturen til 230 grader.
Smør tomatpure og ketchup på bunnen. Skjær rødløk i ringer, cherrytomater i skiver og ananas i biter. Legg over pizzaen. Riv karbonadedeigen i biter og legg på. Du trenger ikke steke det først. Strø til slutt  over revet ost og topp med krydder.
Stek på nederste rille i ovnen til osten har smeltet, cirka 10 minutter.
Server. 


Stort enklere enn det, tror jeg faktisk ikke det blir. Også så godt da! Toppingen på pizzaen kan du naturligvis variere etter hva du har tilgjengelig og hva du har lyst på. Det meste smaker godt på pizza!


Jeg toppet min hverdagspizza med en hvitløksdressing laget av creme fraiche, sitronsaft og finhakket hvitløk. Det satte en ekstra prikk over middagsmåltidet! 
Håper pizzaen faller i smak. Ha en fin fin onsdag videre :grin: 

Kristine ♥ 

23 kommentarer
    1. Synne:
      Så utrolig hyggelig å lese Synne. En legger en del tid ned i oppskrifter, så det er stas å høre 🙂 Takk.

    2. Tina:
      Hei du 🙂
      Først og fremst vil jeg si; glem alt av kalorier. Ingen kalkulator eller formel kan vite hvor mye kalorier du trenger i løpet av en dag. Det vil variere fra dag til dag. Stress øker kaloribehovet, mensturasjonssyklusen din, all aktivitet (som å pusse tenner, lage mat, komme deg på jobb / skole – all bevegelse utenom å ligge helt stille), osv. Jeg synes 1700 høres veldig lite, dette vil jeg tro de mener er “utgangspunktet” ditt, altså det du trenger utenom å ha medregnet aktivitet. Den summen kalorier er det jeg ofte gir pt-kundene mine når de skal ned i vekt. Med din vekt og høyde trenger du trolig nærmere 2300 -2500 kalorier daglig. Jeg vil si du gjør det helt riktig Tina og spiser når du er sulten og gir kroppen det den trenger. Kroppen vår er ganske så smart. Det er det jeg gjør selv også. Telling av kalorier og å låse seg til dette, vil bare gjøre hode og kropp forvirret. Så spis maten din med den beste samvittighet 🙂 Og takk for hyggelige ord <3

    3. Anonym:
      All aktivitet, ikke bare når man trener, men det å pusse tenner, brette klær, lese i en bok, krever ekstra energi 🙂

    4. Men altså, en pizza er jo mye mer enn hva folk tenker når de tenker pizza xD Den kan jo varieres i det uendelige, og sunn er den jo og om man bare går bort fra grandiosa typene 😀
      Ble pizza til middag her i dag og jeg gleder meg allerede til restekveldsen 😛
      *tragikomisk*

    5. Til deg over her, når du er mer i aktivitet vil kaloribehovet også øke. Altså vil du trenger mer enn 1700-1800 når du trenger.

    6. Hei fine og flinke deg!
      Leste at du fikk en del mailer nå for tiden med tanke på at vi går mot sommer og folk gjerne vil ha en “sommerkropp”, så beklager på forhånd denne kommentaren hehe.
      Jeg er veldig opptatt av å ha en helårskropp og jeg er ganske aktiv hele året. Jeg trener tung styrke 4 ganger i uken og driver med litt kardio ved siden av. Er også veldig opptatt av hverdagsaktivitet uten om trening, så går en del. Har også et veldig sunt kosthold, uten om helger og ferier selvfølgelig.
      Med alt dette vil jeg si at jeg er ganske aktiv, enig? Derfor trenger jeg også mye mat. Av og til faller det meg inn å loggføre kalorier. Nå har jeg gjort det i tre dager, og i følge denne appen skal jeg kun ha 1700-1800 kalorier. Jeg klarte å ligge på dette de første dagene da jeg var på ferie og ikke trente særlig tungt. Nå, i dag hadde jeg en tung treningsøkt og har spist en del over dette inntaket. En del av meg sier til meg selv at det er helt greit for at jeg må spise hvis jeg er sulten, men en annen del av meg begynner å lure på om jeg spiser for mye selv om det er sunn og næringsrik mat jeg spiser? Altså at appetitten min er for stor og at jeg burde holde meg til det anbefalte kaloriinntaket. Hva synes du om dette?
      Kan nevne at jeg er 166 høy og veier mellom 60-65 kilo. (har ikke veiet meg på et år, så litt usikker)
      Håper du tar deg tid til å svare meg. Synes du og bloggen din er veldig inspirerende- og lager ofte oppskriftene dine.

    7. Sånn seriøst, jeg har prøvd utrolig mange av oppskriftene dine og jeg har ikke blitt misfornøyd med noen av dem! Alle har vært kjempegode, og syntes du fortjener å høre det altså:) Stå på videre, gleder meg til å prøve mer!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg