VÅRENS BESTE ISKAKE

SONY DSC
God mai-morgen ♥  Mai er en real festmåned. Vi har 17 mai, kristi himmelfartsdag og arbeidernes dag, og for min del flere familiebursdager. Slike dager feires med gode kaker og hyggelig samvær. Denne festfine iskaken blir helt klart en favoritt til mai’s helligdager. Jeg tørr påstå at det kanskje er vårens beste iskake!

SONY DSCFaktisk ble denne iskaken til helt spontant. Jeg hadde familien på middagsbesøk og hadde kjøpt alt for mye fløte til de fløtegratinerte potetene jeg lagde. Da måtte jeg finne en måte å få brukt opp fløten. Jeg er en stor is-elsker, så valget falt raskt på iskake. 

SONY DSC
Da jeg serverte iskaken, sa jeg ingenting om at det var en sunnere variant av den klassiske iskaken og at den var sukkerfri. Av erfaring vet jeg at enkelte fort kan dømme mat før de har smakt den, om de vet at den er annerledes enn hva de er vant til. Alle gomlet i vei og skrøt av den gode kaken. Selv min lille fetter på ti år, forsynte seg to ganger. Av den grunn tørr jeg derfor trygt påstå at du vil elske iskaken!

SONY DSC

Vårens beste iskake
Til 1 rund form

Bunn
50 g mandler, eller andre nøtter
80 g havregryn
80 g frokostblanding, jeg brukte Bare Bra supergranola men du kan bruke det du har tilgjengelig
50 g sukringold

Hakk nøttene fint med en kniv. Bland så med resten av ingrediensene.
Fordel i en springform. Stek på 175 grader i 15 -20 minutter.
Sukrinen smelter og karamelliseres slik at den binder ingrediensene sammen. 

Ismasse
1 egg
2 eggeplommer
80 g sukringold
1 ss fibersirup eventuelt mer sukrin
3 dl fløte
200 g philadelphia
100 g kesam
1 ss kaffe, valgfritt
1/2 ts vaniljepulver, eventuelt vaniljesukker

Pisk egg, eggeplommer, sukringold og fibersirup til eggedosis. Vend inn kaffe og vaniljepulver med en slikkepott. 
Pisk fløten til krem. Vend så inn philadelphia og kesam. Smak deg gjerne til om du synes ismassen er søt nok. 
Bland så sammen eggedosisen med kremblandingen. Hell over bunnen.
Sett i fryseren i minimum 4 timer. 
Kaken burde tine 10 -20 minutter på kjøkkenbenken før du serverer den. 

Ganache, kan sløyfes 
40 g sjokolade, jeg brukte 1 plate sukrinsjokolade 
3 ss fløte

Når kaken har stivnet kan du ha over ganache om du ønsker det. Dette steget er ikke nødvendig, men gjør at kaken ser ekstra fin ut.
Varm opp fløten. Brekk sjokoladen i biter og rør inn den varme fløten til sjokoladen smelter. 
Fordel over kaken. 
Nå kan du sette kaken tilbake i fryseren, eller du kan servere den med en gang. 

SONY DSC
Topp gjerne iskaken med bær for å gjøre den ekstra festfin. 
Håper vårens beste iskake faller i smak hos deg også. Nyt søndagen!

Kristine ♥ 

20 kommentarer

Siste innlegg