SELVFØLELSE OG ROSE-LOGG

I dag morges fikk jeg en vond følelse. Jeg var syk hele forrige uke og i helgen har jeg fortsatt ikke følt meg på topp. Dermed har det blitt null trening og jeg har kost meg på hytta med masse god mat, godis og boller. Mens jeg satt med morgenkaffen, scrollet jeg nedover instagram feeden min. Det dukket opp en supertrent dame i bikini med teksten “Nothing tastes as good as being fit feels». En klump satte seg i magen min og jeg kjente den dårlige samvittigheten kom snikende.

Stopp!! 

SONY DSCJeg er heldigvis såpass trygg i meg selv, at det ikke tok mer enn et halvt minutt før jeg ristet på hodet og sa til meg selv ‘Kristine, nå tuller du med deg selv. Jeg er jo så bra!’. Det er tross alt ikke kroppen min, og om jeg har trent eller ikke, eller om jeg har spist ti sjokoladebiter eller ingen, som gjør meg til et godt menneske. 

Kjære dere alle sammen. Innse at du er bra nok. For det er du virkelig. Det er ikke slik at om du spiste mer enn en planlagt i helgen, så er du mislykket. Du er ikke mislykket om du ikke har mageruter. Du er ikke mislykket om du ikke føler deg hundre prosent vel i en bikini på stranden – ingen gjør det. Du er ikke mislykket om du har cellulitter på rumpen. Du er ikke mislykket om du spiser en softis på en tirsdag. 

Selv om dagens samfunn er fokusert på utseende, må du huske på at du aldri blir husket for hvordan du ser ut, men for verdiene dine og hvem du er som person. Stopp opp noen ganger, gå inn i deg selv og styrk selvfølelsen din. Selv jobber jeg med selvfølelsen min hver eneste dag. Å ha høy selvfølelse, betyr ikke at du synes at du selv er helt perfekt. Det betyr bare at du står støtt i den du er som person, våger å ta egne beslutninger og si det du mener, at du aksepterer deg selv og har det bra som den du er, selv om du kanskje jobber for å bli bedre. 

SAMSUNG CSCMitt beste tips for å øke selvfølelsen er å rose deg selv mer. Ros deg selv både for den du er og for det du gjør. Skriv gjerne en rose-logg. Da har du en bok eller notatblokk hvor du daglig skriver ned minst tre positive ting om deg selv. Det kan være noe du har gjort bra, en god egenskap du liker ved deg selv eller noe helt annet, så lenge det er noe positivt. Etter at jeg gjorde det i et drøyt år, er det blitt en vane! I dag skriver jeg ikke lenger rose-logg, men jeg roser meg selv i mitt eget hodet. I dag for eksempel, når jeg fikk denne dårlige følelsen, vridde jeg om på situasjonen og roste meg selv for at jeg har tatt det med ro, lyttet til kroppen, og kost meg med livet og det sosiale. Livet og det å ha det bra, er det som er viktig og det du vil huske med tiden. Ikke om du trente seks dager i uken eller spiste salat hele tiden.

Kristine ♥ 

Siste innlegg