KANELSNURRER MED RABARBRA AKA RABARBRASNURRER

SONY DSC
Det går mye i rabarbra om dagen. For tiden har jeg helt dilla på hjemmelaget rabarbrakompott og vaniljepudding. Denne kombinasjonen er bare fantastisk og super enkel. En hverdagsdessert jeg spiser nesten hver dag! Jeg har fortsatt to kilo rabarbrakompott igjen, og fant jeg ut at jeg må gjøre noe mer spenstig med noe av den. Da slo det meg at det må være utrolig godt å kombinere gjærdeig og rabarbra.

SONY DSC
Der tok jeg ikke feil. Kombinasjonen søt og luftig gjærbakst, sammen med syrlig og frisk rabarbra, er helt magisk. Disse må du prøve!

SONY DSC

Snurrer med rabarbra aka rabarbrasnurrer
12 stykker

Bolledeig
40 g smør
2 dl melk
100 g kesam, eventuelt gresk yoghurt eller lignende
1/2 pakke tørrgjær
4 ss sukrin+
3 ss sukringold
Ca 5 dl speltmel
1 ts kardemomme

Fyll
300 g rabarbra
4 dl sukringold
0,2 dl vann
1 ss kanel

Start med bolledeigen.
Varm opp melk og smør til omtrent 40 grader. Bland resten av ingrediensene, i en bolle. Ha så i den varme melken.
Bland ingrediensene godt. Om deigen blir veldig klissete, tilsett mer speltmel.
La deigen heve i 60 minutter.

Mens bolledeigen hever, lager du fyllet. Vask rabarbrastilkene og skjær dem i skiver på 1 -2 cm. Ha bitene en kjele sammen med sukringold og vann. Kok opp og la koke i omtrent 10 minutter uten lokk til det har blitt en tykk kompott. Avkjøl.

Når deigen har hevet ferdig, deler du deigen i to og kjevle hver bit ut til en rektangel. Smør på et tynt lag med rabarbrafyllet og strø på kanel. Rull rektanglene sammen og skjær i biter.
Etterhev i 20 minutter.
Stek på 225 grader i 10 -12 minutter.
Nyt.

SONY DSCJeg toppet mine rabarbrasnurrer med en melisglasur laget av sukrinmelis og litt melk. Da er det bare å hive innpå og kose seg.
Håper du lar deg friste og at søndagen din blir fin  :razz:

Kristine ♥

14 kommentarer

Siste innlegg