30 / 15 INTERVALLER

I dag trente jeg 30 / 15 intervaller. Ettersom intervalldelen bare er på 30 sekunder, noe som flyr unna nok så raskt, føles det ut som denne økten er over på en – to -tre! Fordelen med korte intervaller er at du kan spurte med maksimal innsats og virkelig får gitt jernet. Og følelsen etterpå er helt fantastisk. Bena er skjelvene, endorfinene bruser og svetten renner!

SONY DSC
Du kan forresten vinne denne Skins tightsen på instagramkontoen min, dedicationkristine

Slik gjør du 30 / 15 intervaller:

– 10 minutter oppvarming
Start med rolig gange og øk så intensiteten til rolig jogging og deretter til løping. Du skal bli god og varm.

– 30 sekunder spurt + 15 sekunder hvile * 8
Spurt i 30 sekunder og hvil så i 15 sekunder. Når du skal hvile, hopper du bare av tredemøllen og står på kanten av møllen mens båndet går. Gjenta 8 ganger, slik at du totalt har spurtet 30 sekunder 8 ganger. Om du gjør intervallene på en tredemølle, øker du farten med 0,1 km / t for hver intervall.

– 3 minutter pause
Her er det aktiv hvile. Jogg rolig eller gå til du får ned pulsen. 

– 30 sekunder spurt + 15 sekunder hvile * 8
Som intervallen over. Spurt i 30 sekunder og hvil så i 15 sekunder. Gjenta 8 ganger. Som i den første intervallbolken, øker du farten med 0,1 km / t for hver intervall.

– 5 – 10 minutter nedtrapping
Få ned pulsen og trapp gradvis ned intensiteten. Tøy gjerne litt på slutten om du ønsker det.

Prøv gjerne økten og si hva du synes. Håper du liker den like mye som meg :grin: God trening!

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. FoodIsLoveFoodIsLife:
      5 er fortsatt kjempe bra da. Men da startet du nok for hardt ut. Ta ned farten litt, slik at du ikke dør ut på de første intervallene. Når du har tatt ned farten og gjør det 8 ganger, kan du sakte men sikkert øke farten 🙂

    2. Blææææh… dauva etter 5x og måtte hvile… Skal prøve å øke det til 6x, 7x og 8x de neste øktene.
      Fine intervaller, følte meg helt kjørt etter økten, håper jeg klarer 8x etterhvert =)

    3. Anonym:
      Jeg løper alltid ut fra dagsformen. Du vet, noen ganger løper man om vinden og andre ganger er føles bena trege som en sneile. I går startet jeg på 13,5 km / t 🙂

    4. Hvilken hastighet starter du møllen på? Starter du på bolk 1 og 2 med samme hastighet, eller starter du bolk 2 på den hastigheten som du avsluttet på i bolk 1?

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg