SPELT PIZZA MED HVIT TOPPING OG PESTO

SONY DSC
Er du klar for pizzafredag? :mrgreen: Jeg tviler på at det blir noe pizza på meg i dag. Akkurat nå befinner jeg meg på vei til en liten landsby i nord Kambodsja. Jeg tror faktisk ikke de har pizza her i det hele tatt. Uansett, for dere der hjemme i Norge er det perfekt med pizza til fredagskosen. Før jeg dro på ferie, laget jeg denne spelt pizzaen med hvit topping og pesto. Den ble så god! En sprø pizzabunn med deilig hvit, fyldig og kremet saus og pesto. Denne vil bli en vinner i helgen. 

SONY DSC

Spelt pizza med hvit topping og pesto
Til 1 avlang pizza

Spelt bunn
3,5 dl speltmel
0,5 dl fiberfin, eventuelt mer speltmel
1/2 pose tørrgjær
1/2 ts salt
1,5 dl vann

Bland sammen speltmel, fiberfin, tørrgjær og salt. Bland i fingervarmt vann og elt godt. La deigen heve i 30 -60 minutter. Kjevl ut deigen til en rektangel på et bakepapir. Forstek i ovnen på 225 grader i 10 minutter. 

Hvit topping
100 g creme fraiche
100 g kesam
3 hvitløksfedd
1/2 ts salt
1/3 ts pepper
1 rødløk
Ost, jeg brukte ca 100 g revet Jarlsberg og 100 g brie
Pesto
Valgfri topping: serranoskinke og skiver av cherrytomat

Bland sammen creme fraich, kesam, finhakket hvitløk, salt og pepper. Smør den hvite dressingen over den forstekte bunnen. Legg over rødløk i skiver og ost. Ha over klatter med pesto.
Stek på nedereste rille i ovnen på 225 grader til osten har smeltet, i cirka 10 -15 minutter. 
Legg gjerne over serranoskinke og skiver av frisk cherrytomat før servering. 
Spis og nyt. 

SONY DSC
Håper det faller i smak og at fredagen blir bra. Ha en riktig god helg! 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg