SEKS ENKLE HIIT TRENINGSØKTER

 HIIT trening har mange helsefordeler, blant annet bedret insulinfølsomhet, økt oksygenopptak og økt etterforbrenning, altså at kaloriforbruket ditt øker etter treningsøkten er ferdig. HIIT trening er en fantastisk treningsform ettersom det kan utføres hvor som helst, det tar svært kort tid og alle kan utføre det uavhengig utgangspunkt. Her har du seks enkle HIIT økter.

Battle rope- økt
Plasser deg godt til rette med et battle rope i hver hånd. “Pisk” tauet så raskt du klarer i 30 sekunder, før du hviler i 60 sekunder. Gjenta 8 -10 ganger. 

Sprint økt på møllen
Bruk en tredemølle. Ha en lett stigning på møllen utifra din fysiske form. Spurt 1 minutt, før du går i 2 minutter. Dette er en runde. Gjenta 5 -8 ganger. 

Sykkel -økt 
Sett deg på en spinningsykkel og skru opp motstanden slik at den føles moderat. Sykle så raskt og hardt du klarer i 30 sekunder, og så rolig i 60 sekunder. Gjenta 10 -12 ganger. 

Hoppe tau -økt
Hopp så raskt og så mange ganger du klarer med et hoppetau i 60 sekunder. Hvil så i 60 sekunder. Gjenta 8 -10 ganger. 

Bakke -økt
Finn deg en nok så bratt bakke på alt fra 50 -100 meter avhengig av ditt utgangspunkt. Løp så raskt du klarer opp bakken, og gå så ned igjen. Gjenta 8 -10 ganger. 

Hoppende knebøy -økt
Utfør så mange hoppende knebøy du klarer i 45 sekunder. Ta så en pause på 90 sekunder. Gjenta 10 -15 ganger. 

Husk at du alltid må varme opp i minimum 5 minutter før du begynner en HIIT økt. 

HIIT kan varieres i det uendelige. Test forskjellige aktivitetsformer som ellipse, bakkeintervaller, sykkel, sprint ute og inne og styrkeøvelser og eksperimenter med forskjellige tidsintervaller. På den måten kan du finne en HIIT form som du virkelig synes er moro. God trening :grin:

Kristine ♥

2 kommentarer

Siste innlegg