MOTIVASJON TIL TRENING

Det å ha motivasjon til trening, er noe jeg stadig får spørsmål om. For å være helt ærlig, er det som regel slik at jeg har lyst til å trene og ikke trenger å hente frem motivasjonen. Trening er for meg en stor glede og en del av hverdagen. Det er et fristed, et sted hvor jeg får ut negative tanker og henter inn positiv energi. Om det er slik at jeg virkelig ikke har lyst til å trene en dag, dropper jeg det! Da vet jeg at kroppen og hodet trenger hvile. Jeg tror mye av grunnen til at treningsmotivasjonen min nesten alltid er der, er nettopp fordi det ikke er en tvang. Det er noe jeg gjør som gleder og som kjennes godt både for min egen kropp og hode.

SONY DSC
Jeg har likevel noen tips om du trenger motivasjon til trening:
– Nye treningsklær
Det å føle seg vel på trening er viktig, uavnhegig om du går i en stram tights og singlet, eller om du foretrekker en stor t-skjorte og joggebukse. Gå i klær som gjør at du føler deg bra. Selv får jeg alltid et motivasjonsboost når jeg tar på meg nye treningsklær. Da får jeg lyst til å løpe på trening med en gang!
– Tenk at treningen er godt for kroppen din
En rekke forskning viser at trening  gir overskudd, er godt for helsen vår, er med på forebygger en rekke sykdommer og gir en hel del andre positive gevinster.  Ikke minst, tenk på hvor deilig det kjennes ut når treningsøkten er ferdig.
– Finn en treningsform som passer akkurat deg
Det finnes mye forskjellig du kan gjøre; løping, kickboksing, styrketrening, yoga, svømming, osv, osv. Finn noe du trives med og synes er moro.
– Ha deg selv som forbilde og konkurrer kun med deg selv
Vi er alle forskjellige fra naturens side og kan derfor ikke se like ut eller gjøre de samme treningsprogrammene. Om du har et urealistisk forbilde, vil dette kun gjøre deg demotivert. Bestem deg heller for å bli den beste utgaven av deg selv.
– Koffein 
Nocco eller en stor kopp kaffe gir meg ekstra futt i rumpen de dagene jeg trenger litt ekstra energi. Koffein, som da finnes i kaffe, Nocco og andre energidrikker, gir en stimulerende effekt som fører til økt energi. 
– Ha god og variert musikk i ørene
Lag deg en god spilleliste som du oppdaterer jevnlig. Dette gjør at treningen går mye fortere.
– Sett av tid til trening
Planlegge uken din og legge inn treningsøktene i kalenderen. Planlegg for eksempel en 50 minutters treningsøkt mandag, onsdag og fredag og sett av tid til dette. Står treningsøkten i kalenderen, er det lettere å gjennomføre.

SONY DSC
Kort oppsummert: ha det gøy, elsk den du er og lik det du gjør :grin: 
Hva er ditt beste tips for å få motivasjon til trening? Del det gjerne i kommentarfeltet. Jeg er sikker på at noen vil få nytte av din personlige erfaring. 

Kristine ♥

Siste innlegg