TRAPPE INTERVALLER

Trappeintervaller er effektivt og moro. Det beste av alt; du kan gjøre det hvor som helst og når som helst, så lenge du finner deg en trapp. Trappeintervaller er supereffektivt, nettopp fordi du bruker store muskelgrupper og du har høy intensitet. En slik treningsøkt er bra for hjerte og forbrenningen, samtidig som rumpe og lår blir strammet opp. Og følelsen etterpå er helt fantastisk! 

SONY DSC
Trappeintervaller er enkelt fortalt intervaller, altså trening med vekselvis arbeids- og hvileperioder, som gjøres i en trapp. Hvor lenge arbeids- og hvileperiodene er, kan variere etter hvor lang trappen er og ditt personlige utgangspunkt. Du kan gjøre trappeintervallene så enkle som at du løper eller går så raskt du klarer opp en trapp, for så å gå rolig ned igjen og gjenta. Husk også at du må varme opp før du begynner intervallene.

SONY DSC
Min variant av trappeintervall så slik ut:
– Oppvarming i 10 minutter
Her jogget jeg lett og tok et par rolige løperunder opp trappen på slutten av oppvarmingen. 
– 10 -15 minutter trappeintervaller
Jeg løp opp to og to trappetrinn av gangen. Her må du stramme kjernen og løfte knærne godt opp for hvert trinn. Ved å løpe to trappetrinn om gangen får du aktivert rumpemuskulaturen i større grad.
Spurt opp trappen ved å løpe opp to og to trappetrinn så raskt du klarer i 30 sekunder. Snu så å gå ned igjen. På vei ned bruker du så lang tid det tar å få tilbake pusten og komme ned til start. For meg tok det mellom 45 og 60 sekunder. Spurt så opp trappen igjen. Gjenta 6 -10 ganger. 
– 5 minutter nedtrapping
Her jogget jeg rolig og fikk ned pulsen helt. 

SONY DSC
Jeg kan love deg at du kjenner det i lår, rumpe og legger etterpå og at endorfinene bruser. Det føles så godt!
Lykke til og god trening :grin: 

Kristine ♥

4 kommentarer

Siste innlegg