INTERVALLER UTE – 30 / 30 / 30

 Som dere vet, trener jeg som oftest intervaller inne på tredemøllen. Jeg liker møllen best, da jeg føler at jeg får presset meg selv mer, og har bedre kontroll på farten og intensiteten på intervallene. Nå har jeg testet 30 / 30 / 30 intervaller, og disse var helt supre å gjøre utendørs! Jeg ble ordentlig svett og god. Endelig har jeg funnet en intervalløkt jeg liker som jeg kan gjøre ute!

Slik gjør du 30 / 30 / 30 intervaller

– 5 -10 minutter oppvarming
Start med rolig gange og øk så intensiteten gradvis til jogging og deretter løping.

– 30 / 30 / 30 intervaller * 10 -12
Bruk en timer eller stoppeklokke til å time tiden. Jogg raskt i 30 sekunder, spurt deretter så raskt du klarer i 30 sekunder, før du så går raskt i 30 sekunder. De siste 30 sekundene med rask gange blir altså en slags aktiv pause. Gjenta 10 -12 ganger slik at du totalt gjør 10 -12 stykker av 30 / 30 / 30. 

– 5 minutter nedtrapping
Jogg rolig ned. Avslutt gjerne med litt stretching. 

  Du kan naturligvis også gjøre disse intervallene inne på en tredemølle om du ønsker det. Eller du kan gjøre dem på en sykkel, på ellipsemaskinen, i et hoppetau, på en romaskinen eller lignende. Utgangspunktet er at du har 30 sekunder med moderat intensitet, 30 sekunder med høy intensitet og deretter 30 sekunder med rolig intensitet. Dette kan du overføre videre og bruke på den formen for kondisjonstrening som du liker best. 

 Denne intervalløkten kan du gjøre uansett hvilken for og utgangspunkt du har. Finn ditt tempo og press deg selv ytterligere litt i forhold til ditt tempo. Du skal bli svett og andpusten. Og du, husk å ha det gøy :grin: God trening!

Kristine ♥ 

Siste innlegg