ÅTTE BILLIGE OG SUNNE MATVARER

Som personlig trener og kostholdsveileder hører jeg ofte folk si ‘jammen sunn mat er så dyrt’, men det trenger det ikke å være! Det gjelder å velge de riktige matvarene. Under har jeg listet opp åtte billige og sunne matvarer som du så og si alltid finner på mitt kjøkken. Kanskje du også kan ta i bruk flere av dem om du ikke allerede gjør det. 

Åtte billige og sunne matvarer:

Bananer
Bananer er den frukten vi spiser mest av i Norge. Bananer inneholder godt med C vitamin, magnesium, vitamin B6 og kalium. Også er frukten så enkel å ha med seg på farten!

Gulrot
Gulrot er godt både kokt og rå, og er en av de kildene vi får i oss mest betakaroten fra. En porsjon gulrøtter daglig gir deg godt med vitamin A, som blandt annet er bra for immunforsvaret ditt og øyesynet. 

Yoghurt naturell
Yoghurt naturell er langt rimeligere enn andre konkurrenter som cottage cheese og kesam. I en skål yoghurt får du godt med protein, masse kalsium, fosfor og sink. Yoghurt er også en kjempe bra kilde til probotika som har mange positive effekter på magehelsen din. 

Hermetiske bønner
For bare fire kroner får du en boks kidneybønner! Bønner gir deg godt med fiber, magnesium, kalium og jern. Bønner er også en super proteinkilde. 

Havregryn
Havre er en fantastisk kornsort full av B-vitamin, jern, magnesium, zink og fiber. Et jevnlig inntak av havregryn er sett i sammenheng med redusert risiko for overvekt, hjertesykdommer og diabetes type 2. 

Poteter
Poteter, da spesilet med skallet på, inneholder godt med fiber, vitamin C og B. Skinnet på poteten inneholder også spesielt mye kalium. Det har lite å si om du går for den klassiske hvite poteten eller søtpoteten. Ta den du liker best! 

Egg
Egg er blant de sunneste matvarene du kan spise. I egg finner du omtrent alle vitaminer og mineraler kroppen din trenger, i tillegg til masse proteiner og sunt fett. 

Frosne bær
Frosne bær er utrolig billige. Du får en pose frosne bringebær til rundt en tier! Bær er en helsebombe i seg selv og inneholder masse antioksidanter. Et høyt inntak av antioksidanter er blant annet sett i sammenheng med å redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, visse krefttyper og Alzheimer. 

Sunn mat trenger altså ikke være dyrt.  Det gjelder bare å velge de riktige matvarene :grin:

Kristine ♥

Siste innlegg