DAGENS RYGGØKT


Er det flere som er enig at mandagen er ekstra bra når man får inn en treningsøkt? Jeg synes i hvert fall alltid det er ekstra deilig å kickstarte uken med trening. Det gir en herlig start, samtidig som det setter en god standar for resten av uken. I dag hadde jeg en god ryggøkt med fokus på tunge chins og tunge stående roing. Som dere ser fra dagens ryggøkt, liker jeg å trene tunge baseøvelser først i treningsøkten, for så å trene mindre støtteøvelser på slutten av økten. Da har jeg mest energi til de tunge øvelsene som krever mest og kan heller kose meg med øvelser som har mindre aktivering av hele kroppen senere i økten. 


Dagens ryggøkt så slik ut:
– Chins med ekstra vekt
3 sett * 5 repetisjoner
– Stående roing med bredt grep
4 sett * 5 -6 repetisjoner
– Enarms roing i kabel, på bildet
3 sett * 10 -12 repetisjoner
– Face pull
3 sett * 15 repetisjoner
– Benkpress
3 sett * 10 repetisjoner

Enarms sittende roing i kabel er en øvelse jeg har fått sansen for i det siste. Jeg får ordentlig god aktivering i øvre delen av rygg samt bakside skulder!
Når du sitter i startposisjonen, slik du ser på det øverste bildet, stram hele coremuskulaturen slik at du får et godt spenn i overkroppen. Ryggen skal være rett og brystet skal frem. Før så den ene armen bakover mens albuen hele tiden holdes tett inntil overkroppen. Tenk at du trekker skulderen ned og bak. Skvis sammen skulderbladet i sluttposisjon, slik du ser på bildet over, før du fører armen kontrollert tilbake. Her skal du kjenne det godt øverst i ryggen. 

 Jeg har på meg Adidas løftesko, Adidas tights, Rönisch treningstopp, Reebok bh og Miiego M1 ørepropper. Nocco’en er med som alltid! 

Har du fått deg en treningsøkt i dag og ellers hatt en bra start på uken? Håper det :grin: Nyt resten av mandagskvelden! 

Kristine ♥ 

8 kommentarer

Siste innlegg