HVOR MANGE MÅLTIDER BURDE DU SPISE?

Jeg møter ofte pt -kunder som har blitt fortalt at de må spise mange små måltider i løpet av en dag for å gå ned i vekt eller bli sunnere. Men dette er en myte! Så hvor mange måltider burde du spise?

 Du har sikkert hørt at du må spise ofte for å holde i gang forbrenningen. Det er bare tullball! Denne myten baserer seg på at forbrenningen stiger litt hver gang vi spiser. Studier har riktignok vist at en økte forbrenningen ikke skyldes antall måltider spredd ut i løpet av dagen, men mengden kalorier og fordelingen av næringsstoffene proteiner, karbohydrater og fett i måltider du spiser. Forbrenningen din bryr seg altså ikke stort om du spiser et eller åtte måltider i løpet av en dag. Den bryr seg hovedsakelig om hvor mye spiser i løpet av dagen samlet sett.

Det viktigste når du skal velge hvor mange måltider du spiser i løpet av en dag, er dine egne preferanser. Hvordan er livet du lever, hverdagen din og sultfølelsen din? Det er disse faktorene som avgjør hvor ofte du burde spise. Det viktigste er jo å spise på en måte du trives med. Det er den eneste måten du vil få gode resultater over tid :razz:

Kristine ♥

    1. Jeg tror det viktigste er uansett å få seg nok mat i løpet av dagen, og hvis vektnedgang er målet, må man passe på at man ikke ligger for lavt i kcal. Og at vi får i oss alle næringsstoffene kroppen trenger for å fungere optimalt i løpet av dagen 🙂
      Jeg spiser alt fra 4 hovedmåltider og noen få mellommåltider (eller ingen) til små måltider og et stort måltid på kvelden, kommer an på hvor sulten jeg er på døgnet, og det varierer når jeg står opp (alt mellom 06-9 hele uka).

    2. Kristin Haugen Granli:
      Det viktigste er jo å finne noe som fungerer for en selv. Det spisemønsteret som gjør både kropp og hodet glad. Og da er man nødt til å stenge ute alle tips og råd, og faktisk lytte til en selv. Høres ut som om du har klart det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg