NYSTEKTE SPELT- OG HAVRERUNDSTYKKER

Nå har jeg akkurat kost meg med nystekte spelt- og havrerundstykker til frokost. Nystekte rundstykker til frokost er bare så fantastisk godt!

 Jeg lot spelt- og havrerundstykkene heve natten over. Det vil si at jeg laget deigen kvelden i forveien med kaldt vann, og deretter lot deigen heve i kjøleskapet frem til frokost. Da er det bare å rulle rundstykker, la dem heve i 20 minutter og så steke. Vips så har du helt ferske rundstykker!

Spelt- og havrerundstykker
Til 10 -11 rundstykker

100 g havregryn
600 g speltmel
1 pakke gjær
1 ts salt
2 dl vann
3 dl melk
1 ts honning*

Bland sammen havregryn, speltmel, salt og gjær. Varm opp melk og vann. Rør inn honning. Hel væsken over tørrvarene og elt godt. Tilsett eventuelt mer væske om deigen blir tørr eller mer mel om deigen blir løs. 
La deigen heve 1 time. Eventuelt kan du gjøre som jeg gjorde slik jeg har forklart over, å la deigen heve natten over.
Når deigen er ferdig hevet ruller du rundstykker og lar rundstykkene heve i 20 minutter. Skjær et snitt i hvert rundstykke og dryss over litt havregryn.
Stek på 225 grader i 15 minutter.

*Uten honning vil ikke deigen heve like bra. Du kan også bruke sukker. Om du velger å droppe det helt, vær obs på at deigen ikke blir like luftig.

 Nystekte spelt- og havrerundstykker med smørost, Jarlsbergost og cherrytomater, sammen med en Barebells milkeshake gjorde min søndagsmorgen helt perfekt. Så godt altså!
Om du lager rundstykkene, lag gjerne dobbel porsjon, så har du til matpakker utover i uken :razz: Håper det smaker og ha en herlig søndag!

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Madelen:
      At sukker gir rar konsistens på deigen? Du kan sløyfe honning også. Siden det er gluten i speltmel, tror jeg hevingsprosessen vil fungere bra uansett 🙂

    2. Hva kan erstatte honningen?
      Jeg ser du har nevnt sukker, men jeg synes liksom det gir en litt rar konsistens på deigen. Kan sirup funke? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg