SUNNERE SKOLEBOLLER MED SPELT

 Jeg delte denne oppskriften på sunnere skoleboller med spelt på instagram og der ble den super populær. Da tenkte jeg at det ville være smart å dele den her også :razz: Forrige torsdag var jeg nemlig på bakeoppdrag på kontoret til Tights.no. De skal få en egen oppskriftsside på hjemmesiden deres, hvor jeg skal bidra med oppskrifter. Da bakte jeg blant annet deilige skoleboller med spelt. Jeg fikk jo ikke tatt egne bilder, da jeg ikke hadde med kamera, men jeg må likevel dele oppskriften med dere. Disse skolebollene ble bare fantastisk gode!

Sunnere skoleboller med spelt
Dette gir cirka 10 boller

60 g smør
50 g kesam
1 pose tørrgjær
1 ss honning
6 dl speltmel
2 dl havremel
2 dl fiberfin, eventuelt mer speltmel
1 dl vaniljeprotein, eller mer speltmel
3,5 dl melk
Bittelitt salt
1 ts kardemomme
1/2 ts kanel
100 g sukringold

Bland sammen speltmel, havremel, finerfin, vaniljeprotein, salt, kardemomme, kanel, sukringold og tørrgjær. Ha så i våtvarene. Elt deigen godt å la heve i 60 minutter.
Del deigen i 10 biter og trill boller. Lag en fordypning i hver bolle. Ha i 2 spiseskjeer med vaniljekrem i hver fordypning.
La bollene etterheve i 30 minutter.
Stek på 225 grader i 12 -15 min.
Topp gjerne med melis som du lager av sukrinmelis og vann. 

Vaniljekrem

3 dl melk
60 g sukringold
ca 30 g maizena
1 vaniljestang / vaniljepulver
3 eggeplommer

Visp sammen eggeplommer og sukringold. Ha i vaniljepulver. Spe på med melk og rør ut maizena i blandingen. Varm opp under omrøring til kremen blir passe tykk. Avkjøl.


Kanskje skoleboller med spelt er noe for helgekosen? Håper det smaker!

Kristine ♥

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg