EN KAFFEKOPP ELLER NOCCO FØR TRENING


God morgen sprekinger ♥ Jeg sitter her med Noccoen min og gjør meg klar til en ny uke.
Dere som følger meg, vet at jeg er Nocco-ambassadør og også Noccoavhengig. Jeg drikker alltid en Nocco før trening! Noen dager blir det også en om morgenen, men da foretrekker jeg stort sett en kaffekopp. 


Selv drikker jeg Nocco hovedsakelig fordi jeg synes det smaker godt og da for kosens skyld, men det kan også gi ekstra futt på trening. Nocco inneholder koffein. Koffein finner du også i blant annet kaffe og de fleste pre-workout’s. Det er faktisk slik at koffein før trening kan bedre prestasjonene dine. 
Koffein stimulerer nervesystemet vårt og det øker også adrenalinnivået i blodet. Adrenalin er et såkalt “fight or flight” hormon, som gjør kroppen din klar for å sloss eller løpe for livet, altså intens fysisk aktivitet. Det er også slik at koffein sender signaler til fettcellene dine for å bryte ned kroppsfett. Det gjør at fettcellene frigjør kroppsfett i blodet ditt som frie fettsyrer, som igjen gjør fettsyrene tilgjengelig som drivstoff, altså energi, under aktiviteten. Koffein vil også frigjøre dopamin. Et stoff som kan gi bedre humør og øke smerteterskelen din, og på den måten også hjelpe deg å prestere bedre. Disse faktorene kan gjøre at du får en bedre treningsøkt. Forskning har faktisk vist at koffein kan bedre den fysiske prestasjonen med 11 -12 %!

Å ta en kaffekopp eller en Nocco før trening, er altså ikke så dumt! Best utbytte har du ved å drikke den omtrent en times tid før trening. Kroppen bruker nemlig mellom 15 -45 minutter på å ta opp koffeinet. 
Nå har jeg drukket opp Noccoen min og skal jeg hvert øyeblikk komme meg på trening. Ha en herlig mandag :grin: 

Kristine ♥
                                                                                                                           Kilder: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15657469/
                                                                                                                           http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-0838.2005.00445.x/abstract  

    1. Koffein fremmer kun prestasjon dersom du ikke inntar koffein til vanlig (dvs ikke er avhengig). Koffeinavhengighet skyldes at terskelen for hvor mye koffein du trenger for å få de gunstige effektene er hevet, og at dersom du ikke får koffein, vil de negative effektene være større enn om du ikke var koffeinavhengig. Altså så vil du føle deg mer trøtt uten koffein enn du ville vært normalt, og like trøtt som normalt med koffein dersom du er avhengig. Derfor drikker ikke jeg koffein.

    2. Tror ikke det du skriver om koffeintoleranse er nøyaktig Nora. Det eneste jeg har sett litteratur på er at toleranse fører til at man ikke får videre respons på inntak, men ikke at det fører til invers effekt slik du beskriver.

    3. Forskning på det med avhengighet vil jeg se? Det tror jeg ikke er riktig. Men man kan vel venne seg til det i en viss grad. En hvit måned kan kanskje vurderes da 😛

    4. Har funka for meg hvertfall å slutte med koffein. Skjønner godt dere heller vil tro på andre kilder siden nocco er så godt 🙂 og sikkert sponser godt 😉 fikk forresten tipset om dette fra Børge Fagerli.

    5. Nora:
      Ari Witten er kjent for å være ganske på kanten, så ikke ta hans ord for gitt. Jeg ville heller brukt https://examine.com som faktisk er en god kilde. Men så lenge du gjør det som føles riktig for din kropp, er det det viktigste 🙂
      Som jeg skriver er jeg Nocco ambassadør, så ja, min Nocco er sponset. Men dette er ikke et sponset innlegg. Jeg skriver at du like så godt kan bruke feks pre-workout, koffeinpiller eller kaffe. Det er et forskningsbasert innlegg og ikke et sponset innlegg. Bruk gjerne kaffe istedenfor Nocco 😉

    6. Janne:
      Ari Witten er kjent for å være litt på kanten, ja, men om Nora føler at det funker for henne, er tross alt det det viktigste 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg