IHERBPAKKE OG MELATONIN

I går hentet jeg en iHerbpakke på posten. Nå er det faktisk lenge siden sist! Før bestilte jeg på iHerb så og si hver uke, men det har dabbet litt av i det siste. Jeg bestiller fortsatt pakker derfra omtrent hver måned. De har jo så utrolig mye spennende innenfor helsekost og kosttilskudd! Er du ikke kjent med iHerb, anbefaler jeg deg å lese min iHerb-guide.
Om du bruker koden OKE701 får både du og jeg rabatter hos iHerb.

 Dagens iHerbpakke inneholdt:
Questbarer
Dere vet jeg elsker disse. Minst en om dagen! Chocolate chip er favorittsmaken min. 
Melatonin 
Et kosttilskudd som øker kroppens eget søvnhormon. 
Mandel-kjeks
Disse er små salte kjeks som er super gode! De er hovedsakelig laget av ris mel og mandler og er derfor glutenfrie. 
Kikertpasta
Pasta laget på kikerter. Helt glutenfritt og med høyt innhold av proteiner og fiber. 
Xanthan gum
Er et fortykningsmiddel som gjør seg veldig godt i bakst, pannekakerøre og lignende. Da blir resultatet mer saftig. 

Grunnen til at jeg velger å ta melatonin er fordi jeg ofte sover dårlig på denne tiden av året. Det at det er så mørkt store deler av døgnet, gjør at jeg mister litt grep om døgnrytmen min og ofte blir trøtt på dagtid men føler meg våken igjen når det nærmer seg natten. I fjord vinter leste jeg meg opp på en rekke forskning om kosttilskuddet og valgte å teste det. Jeg startet med 1 mg 30 minutter før legge tid og testet meg så frem til min riktige dose. 3 mg 30 minutter før leggetid, gir meg god effekt. Forskning har vist at 5 mg daglig også er helt trygt.  For meg føler jeg at kroppen faller mer til ro og gjør innsovningsprosessen lettere når jeg tar melatonin. Dette er også vist i forskningen og det er konstanter at melatonin er effektiv mot lette søvnplager.


Nå er ullgenseren på og jeg er klar for en god langhelg på Valdres. Jeg krysser fingrene for at det er snø så langt oppe på fjellet og at jeg får tatt meg en skitur. Snø eller ikke, så blir det utrolig deilig med en time-out fra hverdagen. Jeg er klar for en helg med flott fjellnatur, god mat, fyr i peisen og hygge. 
Håper du får en nydelig fredag :grin: 

Kristine ♥                                                                                                                              

11 kommentarer
    1. Er det ikke like greit å få det på resept av legen da hvis man trenger det? Så slipper en iallfall å importere noe som en egentlig skal ha resept for i dette landet? =) eller er d veldig stor prisforskjell som gjør at du heller kjøper via nettet? Selv aner jeg ikke hva reglene er men syntes det virker litt rart hvis det er “helt innafor” å bestille medisiner som en egentlig skal ha resept for å få tak i. Ikke ment som kritikk mot deg, melatonin er jo er naturlig søvnhormon og ikke noe jeg ser på som problematisk at folk bruker.. Spør fordi jeg lurer på hvordan disse reglene er =) særlig mtp slt mulig annet som også kan bestilles på samme måte og som nok ikke er like trygt

    2. Tina:
      I Norge får en ikke kjøpt det reseptfritt, men i utlandet gjør man det. Så du kan risikere at det blir stoppet i tollen. Forøvrig synes jeg det er verdt det. Om jeg får mye bedre søvnkvalitet på vinterhalvåret ved å ta melatonin, vil jeg mye heller at en pakke skal bli stoppet i tollen enn at jeg skal måtte ta sovepiller. Det er såpass mye bedra forskning på melatonin og det er kvalifisert som et trygt kosttilskudd at det er, i mine øyne, mye bedre å ta noe slikt enn sovetabletter.
      Masse god helg Tina 🙂

    3. Anonym:
      Legemidler er vel ikke ulovlig å importere men lov å selge? Da dette er et produkt jeg har betalt for selv, ikke noe spons, adlinks eller lignende, er ikke dette reklame men min personlige mening og dermed bryter jeg ingen lover. Hadde det vært reklame / betalt innlegg, hadde det vært ulovlig. Det er også forskjell på ting som er på dopinglisten og ting som er lovlig men reseptbelagt slik som melatonin. Det er slik jeg har forstått det i hvert fall. Men takk for påminnelsen 🙂

    4. Hei! Bare så du er klar over det så er melatonin definert som legemiddel i Norge og er derfor ulovlig å importere. Er også en del regler for reklame for legemidler som dette da muligens kan falle under, her er jeg ikke helt sikker. Ikke meningene å være pirkete eller ute etter å ta deg, men mange som ikke er klar over reglene 🙂

    5. Den bønne pastaen er skikkelig god. Jeg bestiller den jevnlig for sønnen min har cøliaki 🙂

    6. Jeg var ikke klar over at man fikk tak i melatonin reseptfritt, men du har helt rett og det hørtes egentlig veldig lurt ut! Kjenner til noen med adhd som sliter med det samme og derfor tar melatonin for å hjelpe til med søvnen. Takk for tips! God helg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg