MÅ JULEN VÆRE SUNN

Nå begynner det å florere av oppskrifter på såkalt sunne juleoppskrifter. Det kan være vel og bra, men jeg vet også at det fører til mye dårlig samvittighet. En av mine pt-kunder sa til meg ‘jeg lager ikke noe sunt til jul, synes du jeg er en dårligere pt-kunde da?’. Først ble jeg litt satt ut av spørsmålet. For sannheten er at jeg lager ikke så mye sunn julebakst jeg heller. Og om du er et godt menneske eller ikke, har absolutt ikke noe å si i forhold til hva du baker eller putter i munnen. Det som avgjør om du er et godt menneske eller ikke i mine øyne, er hvem du er som person og hvilke verdier du har.


Uansett, over til overskriften. Må julen være sunn?
Nei det behøver den absolutt ikke, om du spør meg. Det er mye viktigere hva du spiser mellom nyttår og jul, enn hva du spiser mellom jul og nyttår. Det er likevel ikke nødvendig å gå helt bananas bare fordi det er desember, og derfor proppe i seg alt man kommer over av julemat, sjokolade og julekaker. Velg heller ut det som er viktig for deg. For min del må jeg ha mammas pepperkaker hvert eneste år. Dette er den viktigste julekaken for meg, og sammen med disse pepperkakene drikker jeg varm sjokolade og pisket krem flere ganger i julemåneden. Dette gir meg den ultimate julefølelsen. Tilgjengjeld synes jeg kjøpe pepperkaker ikke smaker godt og jeg er heller ikke fan av julesjokolader. Jeg velger altså med omhu. Får jeg tilbud om noe jeg ikke synes er så veldig godt, takker jeg pent nei. Men når det gjelder mammas pepperkaker med varm sjokolade og krem, nyter jeg det til det fylle.

 Spis de tingene som er viktig for deg og la resten passere. Julen handler om nytelse og hygge sammen med de vi er glad i, ikke å trøkke i seg mest mulig mat. Nyt julen og de matvarene som er viktig for deg, uavhengig om det er sunt eller ikke.
God desember :grin:  

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Jeg ser ingen grunn til å skeie ut uten grenser i julen, men jeg er enig i at man ikke skal bli redd pga kalendersjokolade, et kakestykke på besøk eller en julemiddag 🙂 Men at man skal unne seg noe godt hver dag, synes jeg blir for dumt. Selv i julen!

    2. Mona:
      Jeg er utdannet kostholdsveileder jeg også. Du har tydeligvis ikke lest innlegget mitt, for jeg sier at du gjerne kan bake sunnere julekaker, men du er ikke noe dårligere menneske om du ikke gjør det. Det er ikke maten julen handler om men å være sammen med de man er glad i.

    3. Som kostholdsveileder anbefaler jeg folk å spise mer sukkerfritt i jula jeg, for når over 50% av nordmenn er sykelig overvektige så sier det seg selv at de ikke klarer å spise med måte.
      Ja til julegodt uten sukker, det finnes masse som er supergodt. Jeg savner ikke tørre julekaker.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg