PEPPERKAKEGRØT

I dag startet jeg dagen med pepperkakegrøt og julemusikk. Det gav meg ordentlig julefølelse! 

SONY DSC
Grøt er noe jeg er glad i året rundt. Nå på vinterstid går det ekstra mye i nettopp grøt. Når det er kaldt ute, er det deilig å kose seg med noe godt og varmt inne. Det varmer på en måte sjelen innenfra! I dag tilsatte jeg pepperkakekrydder i grøten. I tillegg hadde jeg i egg og peanøttmel for en mer kremet og fyldig konsistens. Det smakte og luktet pepperkaker lang vei. Også så godt da! Pepperkakegrøt blir en fast favoritt de neste ukene!

SONY DSC

Pepperkakegrøt
Til 1 porsjon

60 g havregryn
4 dl væske, jeg bruker 2 dl vann og 2 dl melk
1 ss peanøttmel, kan sløyfes
1 egg
Pepperkakekrydder: 1 ts kanel, 1/2 ts ingefær, 1/3 ts nellik
1/3 ts salt
1 stor ss sukingold

Ha havregryn og væske i en kjele. Kok opp og la koke til du har grøt. Jeg liker å koke grøten min ekstra lenge, så min pepperkakegrøt kokte i ca 20 minutter, men det holder i grunn med 5 minutter om du bruker lettkokte havregryn. 
Når grøten er ferdigkokt har du i peanøttmel, egget, pepperkakekrydder, salt og sukringold. Rør godt og la det hele koke i ytterligere 2 minutter. 
Server. 

SONY DSC
På toppen har jeg cottage cheese, frosne bringebær, mango og nøtter. Pepperkakegrøten er i grunn så god i seg selv at du ikke trenger noen topping, men grøtbollen ser ekstra fin ut med noe godt oppå. Og vi spiser jo med øynene også!

Håper du har en fin tirsdag :grin: Nyt dagen videre!

Kristine ♥

10 kommentarer

Siste innlegg