JEG BLIR LEI MEG JEG OGSÅ

Ok, det er noe jeg synes er urettferdig og jeg lurer på hva dere tenker om saken. Er det greit å si til en person at han eller hun er tynn? Og er det da greit eller ikke greit å si til en person at vedkommende er tykk?

 Hver praksisperiode ender jeg alltid opp med å gå ned noen kilo. Jeg har nå vært igjennom fire praksisperioder og det har skjedd hver gang. Trolig er dette fordi jeg øker hverdagsaktiviteten min såpass mye. Til vanlig sitter jeg på rumpen med studiene mesteparten av dagen, mens når jeg er i praksis går jeg åtte timer hver dag. Så i løpet av disse åtte ukene i praksis, går jeg ned noen kilo. Jeg veier meg ikke, men jeg kjenner det på bukene jeg har på meg. Riktignok er det slik at så fort jeg er ferdig med praksis, kommer disse kiloene tilbake. Sånn har det vært hver gang, og det er helt ok for meg. Så lenge jeg føler meg bra, har godt med energi og overskudd, er jeg fornøyd. 

Nå er jeg som nevnt nylig ferdig i praksis og har igjen gått ned noen få kilo. Da jeg møtte en venninne forleden, utropte hun ‘du har gått ned i vekt, tynning assa!’. Jeg kjente at jeg fikk en stor klump i magen og svarte ‘Jeg blir lei meg av sånne kommentarer’. Venninnen min unnskyldte seg å sa hun ikke mente det på en negativ måte, at jeg faktisk så utrolig sprudlende og bra ut for tiden, men at hun så jeg hadde gått ned litt. Deretter hadde vi en liten diskusjon om hvor vidt hun hadde sagt det motsatte om det var slik at jeg hadde gått opp noen kilo. 

 Det er faktisk slik at jeg blir lei meg jeg også. Selv om jeg er slank så blir jeg lei meg når jeg får kommentarer på utseende. Så hva mener dere? Er det ok å si til en person at hun er tynn? I så fall må det jo være ok å si til menneske at hun eller han er tykk? 

Kristine ♥

16 kommentarer
    1. Jeg ville anbefalt å egentlig aldri kommentere noe jeg. Har jeg en bekjent som støtt og stadig kommenterer utseendet uavhengig om det er et komplimenter, er det en indikator på at de er litt opphengt i det ytre mener jeg. Dette kan være negativt da man blir sittende å lure på hva vedkommende tenker den gangen du plutselig har lagt på deg litt, f.eks. etter en lang og god ferie, backpacking eller bare perioder med lite tid til trening osv.
      Jeg vet ikke med deg, men jeg vet veldig godt hvem av mine venner som aldri hadde enset om jeg hadde gått ned eller lagt på meg 4, 5 eller 7 kilo. Og det at de aldri kommenterer utseendet på den måten gjør at jeg er trygg på det. Det er behagelige mennesker å være seg selv med.

    2. Jeg har selv opplevd dette. Noen år tilbake hadde jeg litt ekstra fett på kroppen. Da fikk jeg høre at jeg kanskje burde være i mer aktivitet. Den kommentaren gikk ganske langt inn på meg og førte til at jeg ble treningsavhengig og fikk spiseforstyrrelse. Det førte til at jeg gikk ned mye i kilo, og da fikk jeg kommentaren «tynning». Jeg likte å få den kommentaren, men det ble senere mer mobbing og erting inn i bilde, og noen av de kommentarene kom fra min egen mor. Jeg fikk kommentarer at jeg lignet på ditt eller datt. Det gjorde meg sint og lei meg og spesielt at det kom fra min mor. Jeg sa ifra at slike kommentarer gjør meg lei meg, men det gikk ikke inn på henne..

    3. Tenker at det kommer mye an på hvordan man sier det. Dersom man er bekymret for en venn på grun av for lav eller høy vekt synes jeg man skal si ifra, men man må gjøre det på hensynsfull måte. Ikke bare slenge ut en kommentar. Kanskje man kan spørre om det er personen sliter med eller tenker mye på som kan komme til overflaten som et symptom med vektoppgang/vektnedgang.

    4. jeg er veldig enig med deg. Har som regel at jeg aldri kommenterer andres vekt. Det eneste unntaket er hvis jeg har en venninne som jeg vet prøver å slanke seg eller gå opp i vekt. Da prøver jeg å være oppmerksom for å gi ros når de får resultatene de ønsker, men aldri ellers

    5. Synes det er et vanskelig tema. Har som hovedregel at jeg aldri kommenterer andre sin vekt. Samtidig syntes jeg det var hyggelig å få høre at familie og nære venner så at jeg hadde blitt slankere i høst. Men det er folk jeg kjenner godt og som vet at jeg ønsket det. Så generelt synes jeg ikke man skal kommentere andre sin vekt med mindre man vet de har jobbet mot et mål 🙂

    6. Skjønner deg veldig godt Kristine! Har noen i familien min som bare må bemerke hvis jeg har gått ned i vekt, veldig ubehagelig!

    7. Hvis hun syntes at du så sprudlende ut så er det jo det hun burde sagt. Jeg synes det er best å komplimentere på en måte som ikke har noe med størrelse å gjøre.

    8. jeg synes ikke det er greit å kommentere folks kropp på den måten i det hele tatt egentlig. du setter en definisjon på noen, og du plasserer dem i en bås – en kropp er faen meg en kropp uansett om den er 5 kilo i pluss eller minus! unnskyld språket men er så SLITEEEEEN av folk som må gi andre kropper en tykk/tynn-definisjon. kan man ikke bare si at den er fin, eller hadde det ikke holdt med «du ser så sprudlende ut». eller bare spørre, går det bra? jeg spør fordi jeg ser du har gått ned noen kiloer… for da viser man jo at man bryr seg, og ikke gir kroppen en tykk/tynn-plassering…

    9. Dette er absolutt en type dobbelstandard som ikke burde eksistere. Jeg har opplevd personer som kommenterer når jeg har gått opp i vekt, og det føles ikke greit. Jeg har hørt venninner reagere når folk har kommentert hvor mye de har gått ned i vekt. Når en har gått opp i vekt, er det som om folk syntes synd på deg – men om du har gått ned er det ofte etterfulgt av “åh, så fin du er blitt”, “Hva er hemmligheten?” osv. Det er utrolig triste dobbelstandarder som ikke ser lenger enn samfunnets definisjon på idealkroppen og skjønnhet. Personlig mener jeg at ingen har noe med vekta til en annen, og kan umulig vite hvordan personen selv føler angående vekta si. Det finnes faktisk svært på gode grunner på en situasjon hvor en kan kommentere på en annen sin vekt – positivt eller negativt. Det finnes andre ting man kan si eller kommentere på, liksom.

    10. Jeg synes ikke det er greit å si at en person er tynn. Jeg får stadig vekk kommentarer på at jeg er tynn, noe jeg er fra naturens side i kombinasjon med styrketrening. Kostholdet mitt er for det meste sunt, og jeg forsøker å holde meg unna godteri og snacks i hverdagen da jeg er vant med at det tilhører helgen. Likevel må jeg stadig forsvare kropp og at jeg takker nei til ting. Dette fører ofte til kommentarer som: ”Men du som er så tynn, du har godt av litt ekstra” eller ”ikke vær for sunn da, du trenger ikke ta av deg”.
      Lurer på hvordan visa hadde vært hvis jeg hadde smelt tilbake: ”Kanskje du og skulle trene litt og passe på hva du spiste? Det hadde du hatt godt av”

    11. Det er vanskelig det der med vekt og folk. Jeg unngår å kommentere sånt,for jeg har opplevd begge deler..vært for tynn og fått høre jeg ser syk og sliten ut. Vært ukritisk med kosthold til tider,og får høre at jeg har lagt på meg,skal jeg ikke være litt forsiktig med hva jeg spiser? Hater begge scenarioene. Pleier ikke selv å kommentere sånt til folk..da hender det folk blir fornærma ..ser jeg ikke at de har gått ned eller? Argh..folk … ikke lett å forstå seg på;)
      Vi må nok bare lære å koste kommentarer av oss…ikke vits i å bli lei seg for enkelte lærer aldri..
      Håper du får en fin helg og ikke lar det gå altfor mye innpå deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg