ROINTERVALLER

For tiden gjør jeg minimalt med kondisjonstrening. Fokuset mitt ligger på å bli sterkere og da er styrketrening hovedfokus med lite kondisjonstrening, for mest mulig muskelbyggende effekt. Jeg er egentlig en person som er glad i å ta meg en løpetur med jevne mellomrom, men når jeg løper går det utover styrken min i blant annet knebøy. Derfor prøver jeg å legge løpingen på hyllen en liten stund. For å få opp pulsen min ordentlig, kjørte jeg en runde rointervaller denne uken. Det er så mye tyngre enn man skulle tro. Også så moro!


Rointervaller mine denne uken:
– 5 minutters oppvarming
   Moderat motstand og moderat tempo hvor tempoet økes gradvis. 
– Interaller a 45 sekunder * 8
   45 sekunder maks intensitet på høy motstand, etterfulgt av 45 sekunder lav intensitet. Gjentas 8 ganger. 
– Intervaller a 20 sekunder * 6
   20 sekunder maks intensitet på høy motstand, etterfulgt av 30 sekunder lav intensitet. Gjentas 6 ganger. 
– 3 – 5minutter nedtrapping
   Ro ned tempoet og motstanden. 

Husk at bevegelsen starter i underkroppen når du bruker romaskinen. Mange gjør den feilen at de lar armene og ryggen gjøre all arbeidet, og da blir det fort veldig tungt. Ved å la bevegelsen starte i bena, vil du få brukt hele kroppen og pulsen vil raskt stige. Pass også på at du stabiliserer core muskulaturen under hele økten, og får brystkassen opp, slik at ryggen holdes rett. 

Dette er en knall økt som er over på knappe halvtimen! Likevel får du virkelig svettet, pustet og pest. Også er det så moro! Om du har tenkt til å ta deg en treningsøkt i dag, test rointervaller!
Trening eller ikke, håper jeg du får en en deilig adventssøndag :grin:

Kristine ♥

8 kommentarer

Siste innlegg