FRUKT- OG NØTTEBRØD



Julekake hører julen med. Den tradisjonelle julekaken lages med en deilig gjærdeig og rosiner. I dag valgte jeg å gjøre et par endringer på den klassiske julekaken. Resultatet ble en saftig frukt- og nøttebrød. Dette ble kjempe godt! Et saftig og søtt brød, som kan spises til et måltid eller som dessert. La deg friste og ta deg en bakerunde!

Frukt- og nøttebrød
1 brød

100 g havremel
100 g speltmel
40 g fiberfin, eller mer speltmel
1 ss kanel
1 ts kardemomme
1/2 pakke tørrgjær
1/2 ts salt
1 dl melk, eventuelt vann
1 egg
50 g kesam
60 g sukrin
1 ss fibersirup, eller mer sukrin
30 g smør
50 g nøtter, jeg brukte mandler og valnøtter
50 g tørket frukt, jeg brukte dadler og fiken

Hakk nøtter og tørket frukt grovt.
Bland sammen tørrvarene. Smelt smøret og ha i melken. Varm opp til blandingen når fingervarme, ca 40 grader. Bland så alle ingrediensene utenom nøtter og tørket frukt. Elt godt. Bland så inn hakkede nøtter og tørket frukt. La deigen heve 1 times tid.
Ha deigen over i en brødform.
Sett ovnen på 200 grader og la brødet heve mens ovnen blir varm. Stek i 30 minutter, til frukt- og nøtte brødet har blitt gyllent på toppen.
Avkjøl før du skjærerer i brødet.


Til min store skuffelse hadde jeg ikke brunost i kjøleskapet. Aller best tror jeg nemlig frukt- og nøttebrødet ville vært med en brunostskive, men det var absolutt godt i seg selv også. Bestekompissen har allerede prøvesmakt og godkjent resultatet. Vi har akkurat kost oss med kaffe og kake.
Håper du lar deg friste og tester oppskriften!

Kristine ♥

10 kommentarer
    1. Tone:
      Jeg spiser ikke kunstig søtning enn annet enn i baks. Spiser jeg lacerol og lignende blir jeg oppblåst, men kun min egen bakst, gjør meg ingenting 🙂 Så sukrin og stevia har jeg ikke noe problemer med ihvert fall.

    2. Dette så kjempegodt ut!:-) Jeg har et spørsmål angående kunstig søtning da du bruker dette mye til baking. Jeg vet ikke hvor mye du spiser og tilsetter dette i måltidene utenom det du baker, men opplever du aldri å bli oppblåst i magen av det? Evt. om noen typer søtning er verre enn andre eller om du gjør noe for å unngå det? Selv blir jeg veldig fort oppblåst men har ikke helt funnet ut hvilke stoffer jeg reagerer mest på 😜

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg