HYPEREXTENSIONS – SKVIS RUMPEN

I dag hadde jeg en real leg-day, som så mange så fint kaller det. En tung styrkeøkt med fokus på ben og rumpe. Jeg kjørte tunge knebøy, hip thrust, leg extension og leg curl, og avsluttet med lette hyperextensions for rumpen. Hyperextensions er en øvelse jeg har blitt skikkelig glad i de siste ukene. Her får jeg masse kontakt og rumpen dirrer på slutten! Det er en variant av rygghev hvor du lar tærne peke lett utover og krummer i ryggen, slik at rumpemuskulatren får mer aktivering. Har du ikke testet denne øvelsen enda, må du gjøre det! 

⋄ Hyperextensions
Kan gjøres med eller uten strikk

Stell deg i rygghevapparatet. Plasser føttene dine i 45 graders vinkel. Tærne skal altså peke lett utover.  Dette gjør at du får bedre kontakt med rumpemuskulaturen.  Bena skal være nok så rettet, men du kan gjerne ha en liten knekk i knærne. Selv foretrekker jeg dette, da jeg føler at jeg får bedre kontakt med rumpen. La overkroppen henge rett ned, slik du ser på det øverste bildet. Stram opp i magen, krum ryggen lett og før overkroppen kontrollert opp. Når du er i topposisjon, slik du ser på det nederste bildet, skviser du rumpen godt sammen og holder dette spennet et par sekunder. Før så overkroppen rolig ned igjen og gjenta. 

Om du ønsker å gjøre øvelsen tyngre, fester du en strikk under selve rygghevapparatet, som du også fester rundt din egen rygg, slik jeg har gjort. Har du ikke gjort øvelsen før, vil jeg anbefale deg å starte uten strikk, slik at du får riktig teknikk. Etter at du har gjort øvelsen to -tre ganger, kan du øke motstanden ved å bruke en strikk. 

Gjør 3 sett med 20 -30 repetisjoner som avslutning på treningsøkten din, med kort pause mellom settene. Da kan jeg nesten garantere deg stølhet dagen etterpå. Og du, skvis rumpa! Det er da magien virkelig skjer!

Håper du liker øvelsen og at tirsdagskvelden din blir bra :grin:

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Anonym:
      Da ville jeg ikke gjort den øvelsen, nei! Du skal ikke få vondt. Prøv for eksempel hip thrust eller pull trough 🙂

    2. Ja, jeg har prøvd å justere setet både opp og ned men får stort sett alltid vondt i korsryggen..
      Jeg tror rett og slett det bare er en øvelse jeg ikke burde gjøre? Uansett, takk for svar 🙂

    3. Anonym:
      Om du får veldig vondt i korsryggen, er det noe som er feil. Har du prøvd å justere setet lenger opp eller ned? 🙂

    4. Hei 🙂 Jeg får alltid veldig vondt i korsryggen når jeg prøver å gjøre denne øvelsen. Vet du hva det kan skyldes? Evt om man kan gjøre en annen variant?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg