SUNN OG SAFTIG GULROTKAKE

Siden jeg våknet før vekkerklokken i dag, faktisk allerede klokken halv seks, bestemte jeg meg for å bake. Jeg skal få middagsbesøk nå hvert øyeblikk og da tenkte jeg at det ville være hyggelig å kunne servere en kake til dessert.  Da ble det en sunn og saftig gulrotkake. Da må det jo bli god stemning!

Ettersom jeg har fått påvist cøliaki, har jeg brukt glutenfrie kornsorter, bokhvetemel og rismel. Dette kan du gjerne bytte med speltmel eller lignende. Da vil nok kaken bli enda mer saftig. Dessverre for oss med cøliaki, er det slik at gluten binder væske i bakst, og dermed er med på å gjøre kaker og brød ekstra saftig. Speltmel vil nok derfor gjøre kaken ekstra holdbar og deilig i konsistensen.

Sunn og saftig gulrotkake

Gulrotkake
50 g havemel
80 g mel, jeg brukte rismel og bokhvetemel
1 ts bakepulver
2 ss sukringold
1/2 ts kanel
1/2 ts kardemomme
Bittelitt salt, ca 1/5 ts
Ca 200 g revet gulrot, eventuelt revet gulrot
100 g gresk yoghurt, eventuelt kesam
2 egg
Litt melk, eventuelt vann

Glasur
200 g phildephia
100 g gresk yoghurt
1 ss vaniljeproteinpulver
2 ss sukrinmelis
1/4 ts vaniljepulver

Start med å lage kaken.
Bland sammen mel, bakepulver, krydder og søtning i en bolle. Ha så i yoghurt, egg og revet gresskar eller gulrot. Bland godt sammen. Tilsett litt vann eller melk og røren blir tykk. Jeg tilsatte omtrent 0,5 dl melk. Røren skal ha samme konsistens som gulrotkake.
Hell røren i en form.
Stek på 175 grader i 25 -30 minutter.
Avkjøl.

Lag så glasuren.
Ha alle ingrediensene i en bolle. Bland sammen. Smak deg gjerne til så du får riktig smak og søtning for dine smaksløker.
Ha glasuren over den avkjølte kaken.

Oppbevar kaken i kjøleskapet om den ikke spises med en gang.

Nå skal jeg gjøre meg klar til middagsbesøk! Håper du har en nydelig helg og nyter resten av kvelden. 

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg