DAGENS ØKT OG DIPS

Dips var en øvelse jeg var skikkelig dårlig i, for noen måneder siden. Det var en sånn type hat øvelse som jeg bare droppet, og det en ikke gjør, kan en heller ikke forvente å bli god på! Nå har jeg altså hatt drøye to måneder hvor dips har vært noe jeg har trent regelmessig to ganger i uken. Det har gjort til at jeg har gått fra å klare 2 repetisjoner med egen kroppsvekt til 6 repetisjoner med 5 kilo ekstra i et vektbelte eller 13 repetisjoner med egen kroppsvekt. Det er moro! 

Mange jenter har fått øynene opp for chins og pull ups, men dips er en minst like kul øvelse som jeg håper jeg ser flere jenter gjøre fremover. Når du gjør dips, trener du hovedsakelig triceps og bryst, men også skuldre. Samtidig får du koblet på coremuskulaturen, da du må jobbe mye for å holde kroppen stabil. Det er slik at jo bredere grep du har, altså jo bredere avstand det er mellom stengene du holder på, jo mer av brystmuskulaturen bruker du. 

Har du aldri gjort dips før kan du starte med å trene dips med en treningsstrikk. Når du føler at du har fått taket på teknikken og klarer 4 -5 repetisjoner med strikk, er det på tide å starte å kjøre dips med egen kroppsvekt. Du kan også begynne rett på dips med egen kroppsvekt og da for eksempel trene eksentriske dips. Det vil si at du hopper opp til startposisjonen, som du ser på det øverste bilde, og så holder igjen på vei ned, slik at du sakte, sakte slipper kroppen nedover til bunnposisjonen. Når du er i bunnposisjonen, holder du igjen et par sekunder før du tar føttene i bakken og hopper opp til startposisjonen igjen og deretter gjentar prosessen. Det viktigste for å bli god i dips, er riktignok at du gjør det jevnlig. Du må legge inn øvelsen et par ganger i uken og utføre den over tid. 

Ellers bestod dagens økt av mye prat. Bestevennen var nemlig med meg på trening og da blir det både surr, latter og prat mellom øvelsene. Da jeg ikke trente i går, valgte jeg å trene en fullkroppsøkt i dag. Dagens økt bestod av knebøy, hip thrust, dips, chins og facepull. Altså en økt bestående av gode baseøvelser. 

Håper du har hatt en god treningsøkt i dag! Og du, legg dips inn i treningpsorgrammet ditt :grin: Det er så kult å se jenter som løfter seg selv! 

Kristine ♥

    1. Hei! Jeg har fulgt deg i mange år og synes du er så flink og flott! 🙂 Jeg lurer bare på en ting; har du et spesielt mål for treningen,har du noen fysiske mål du har lyst til å oppnå eller trener du mest fordi du liker og at det er gir det mer overskudd i hverdagen?

    2. Så utrolig bra fremgang! Det er motiverende😊 Jeg er sånn som du var med dips på pull ups/ chins. Syns det var blytungt og trente det derfor sjeldent. Så begynte jeg å trene det 2-3 ganger i uken, og plutselig klarte jeg 6 reps☺ Syns du dips er tyngre enn pull ups?

    3. Ida:
      Så bra. Det er knall bra Ida. Gratulerer med fremgangen 🙂
      Jeg synes dips er tyngre, men det er sikkert fordi jeg har gjort mer pull ups enn dips. Begge to er jo kroppsvektøvelser.

    4. Ida:
      Takk for hyggelige ord. Jeg trener kun fordi det gir meg en god følelse, for energien og for å få en time-out. Trening er på en måte mitt fristed <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg