MORGENKAFFE FOR ENERGI OG HELSE

Jeg ville ikke byttet morgenkaffen min mot noe som helst! Det er noe magisk med denne varme, svarte magien på morgenkvisten. 
Kaffe har faktisk en rekke positive effekter på helsen vår. For min del tror jeg morgenkaffen også har en psykologisk effekt, jeg koser meg nemlig veldig med koppen om morgenen. Nybrygget kaffe gjør at jeg gleder meg til å komme meg opp av sengen! 

Er du som meg, elsker morgenkaffen? Da kan jeg fortelle deg at kaffe både gir deg mer energi og bedre helse. 
⋄ Kaffe kan redusere risikoen for parkinsons. Dette er en vanlig sykdom blant eldre i Norge. Flere studier har sett at de som drikker kaffe har lavere risiko for å utvikle sykdommen. Dette ser hovedsakelig ut til å kun gjelde kaffe med koffeininnhold, og ikke koffeinfri kaffe. Det er derfor mulig at det er selve koffeinet som er sykdomsredusrende og ikke kaffen i seg selv. 
⋄ Kaffe inneholder en god dose antioksidanter. Flere studier har faktisk vist at kaffe er den kilden vi i den vestlige verden får i oss mest antioksidanter. Antioksidanter er blant annet livsviktig for immunforsvaret vårt ved at det bekjemper frie radikaler. 
⋄ Kaffe ser ut til å redusere risikoen for leverkreft og tykktarmskreft. Faktisk har flere studier sett at mennesker som drikker kaffe kan ha opp til førti prosent lavere risiko for å få leverkreft!
– Kaffe inneholder flere viktige næringsstoffer. Blant annet riboflavin, magnesium, vitamin B5 og kalium. 
⋄ Kaffe gir deg bedre energi. Dette er fordi kaffe inneholder koffein som blokkerer en hemmende neurotransmitter i hjernen vår. Dette gir en stimulerende effekt som gir økt energi. 

Med det sier jeg at kaffe er en av de sunneste drikkevarene du kan innta. I hvert fall i mine øyne! Ha en fin onsdag :grin:

Kristine ♥

8 kommentarer

Siste innlegg