INTERVALLER I MOTBAKKE

Jeg startet fredagsmorgenen min med intervaller i motbakke. Det er sjeldent jeg løper intervaller for tiden og jeg skal ærlig innrømme at motbakke intervaller har jeg ikke gjort på år og dag. Derfor tenkte jeg det var på tide å børste støv av bakkeerfaringene mine. Siden det både er glatt og masse snø inne, tok jeg intervallene inne på tredemølle, men du kan gjerne gjøre de ute om du ønsker det. 

Intervaller i motbakke, slik gjør du

Oppvarming
5 -10 min
Sett møllen på 3 % stigning. Begynn med å gå raskt og øk tempoet gradvis til jogging. Du skal bli varm og god. 

Intervaller
Sett møllen på 5 % stigning
4 * 30 sek på + 30 av
Det vil si at du setter møllen på 5 % stigning. Deretter løper i 30 sekunder før du hopper av møllen og tar en pause på 30 sekunder. Dette gjentar du 4 ganger. Her løp jeg på 11km/t.
Sett så ned stigningen 1 %, slik at møllen står på 4 % stigning
4 * 30 sek på / 30 av 
Her løp jeg på 12 km/t. 
Sett møllen på 3 % stigning
4 * 30 sek på / 30 av
Her løp jeg på 13 km/t.
Sett møllen på 2 % stigning
4 * 30 sek på / 30 av  2 % stigning
Her løp jeg på 14 km/t.
 Sett møllen på 1 % stigning
4 * 30 sek på / 30 av
Her løp jeg på 15 km/t.

Nedtrapping
Ta noen minutter med rolig jogging får du så går noen minutter. Avslutt gjerne med litt uttøying. 

Til tross for at jeg kjente det gått i lårene, motbakke tærer på lår- og rumpemuskulaturen, føltes det helt fantastisk etterpå. Intervaller er både moro og slitsomt!
Nå går turen til Stocholm. I dag blir det bare jentehygge med bysightseeing og god mat. Imorgen kommer Nocco-gjengen ned. Da venter Arena Run og morsomheter. Jeg tror dette blir en skikkelig bra helg! 
Håper helgen din blir super :grin:

Kristine ♥

10 kommentarer

Siste innlegg