HVILEDAGER

I dag blir det hviledag på meg og fem timer i bil. Heldigvis har vi handlet inn masse svenskt yoghurtgodis, så vi har noe å kose oss med på veien. Uansett, over til overskriften, hviledager. Veldig mange undervurderer effekten av hviledager, men det er faktisk slik at hviledager er super viktig for at du skal få maksimal progresjon og effekt av treningen din. 

Bilde fra snøkaoset forrige uke.

Noen synes det er vanskelig å ta seg fri fra treningen, da en føler at en sluntrer unna og ikke jobber hardt nok mot målene sine. Men sannheten er at det å ta en dag eller to med hvile, gjør at både kroppen og psyken din får hvilt og restituert seg, og da også er mer mottagelig for belastning og trening etterpå. Det er nemlig slik at når du trener, utsetter du kroppen for stress. Ved har trening bryter du ned kroppen. Får at kroppen din skal få mulighet til å bygge seg opp igjen, og da ønsker en at muskelen bygger seg sterkere og større og / eller at utholdenheten øker, må kroppen få hvile. Lar du ikke kroppen hvile tilstrekkelig, kan senere, muskelvev og benvev degenereres og bli svakere. Sjansen for belastningsskader øker også betraktelig. 

Hvor ofte du burde ta hviledager, kan diskuteres opp og ned. Her forskes det mye. Enn så lenge er det kommet frem til at det er veldig individuelt. Hvor ofte du skal ha hviledager avhenger av en rekke faktorer. Intensiteten på treningen din, hvor mange dager du trener og hvor lenge økten dine varer er, ting som er viktig å tenke på. Stressnivået ditt i hverdagen, hvordan du sover og om du gir kroppen nok næring, er også faktorer som påvirker kroppen din og som må tas i betrakting. Stort sett anbefaler jeg alle pt-kundene mine å ta minst en fridag i uken. Gjerne to. Noen ganger anbefaler jeg også tre eller fire hviledager i uken, om stressnivået i hverdagen er veldig høyt samtidig som treningsintensiteten er høy når man først trener. Oftest anbefaler jeg å kjenne etter hva kroppen sier. Om kroppen føles tung og en er sliten, er det et sikkert tegn på at en hviledag vil være nyttig. 
Hva jeg gjør selv varierer, men jeg forsøker å alltid ta minst en dag i uken helt fri fra trening. Jeg lytter alltid til kroppen, slik at noen uker blir det en hvile dag, andre uker blir det tre. 

Ikke glem at hviledager en en viktig faktor for at du skal nå målene dine :grin: Unn deg selv disse dagene. De gjør godt både fysisk og psykisk”

Kristine ♥

8 kommentarer

Siste innlegg