DET ER JO SUKKER I FRUKT

Jeg får med jevne mellomrom om hvorfor jeg spiser så mye frukt. Det er jo sukker i frukt! Ja, det er helt riktig at frukt inneholder sukker, men det er forskjell på å spise frukt og å spise en haug med godis, selv om begge to inneholder sukker. 

Det er viktig å skille mellom prosessert sukker, altså vanlig bordsukker – farin, og sukker fra frukt – frukt sukker. Prosessert sukker, som du finner i kaker, brus og godteri, mangler fiber og sunne næringsstoffer, noe du finner mye av i frukt.  Frukt inneholder sukker, men de inneholder også langkjedede karbohydratmolekyler, vann, vitaminer, mineraler antioksidanter og fiber. Det høye fiberinnholdet gjør blant annet at du føler deg mer mett etter frukt enn hva du gjør etter godteri og kaker.

Jeg sier ikke at sukker fra godis og kaker er farlig. Det er ikke et enten eller i livet. Spis frukt og spis godis. Det gjør jeg, men jeg forsøker å holde mesteparten av det prosesserte sukkeret til helgen og spesielle anledninger, så kan jeg heller kose meg med frukt i ukedagene!  Spis frukt med den beste samvittighet :razz: Frukt smaker søtt og godt, og fyller i tillegg kroppen vår med masse viktige næringsstoffer!

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Å spise for mye av noe er aldri bra, men da er det med frukt snakk om ekstreme mengder. Utrolig hvordan man skal vri sunn mat over på nei-siden…

    2. Synd at noen skal være redd for frukt. Det viser hvor mye rar informasjon som er der ute.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg