DROPPSETT

For å variere trening, synes jeg det er fint å bruke droppsett med jevne mellomrom. Droppsett er en treningsmåte for å få ut noen flere repetisjoner og å utmatte muskelaturen. Når du ikke klarer flere repetisjoner på den vekten du har på, tar du raskt av noe belastning og gjør så et sett til. Deretter tar du igjen av noe belastning og tar et nytt sett. For hver gang du reduserer belastningen, har du et ‘dropp’. Du kan ha alt fra 1 til 5 droppsett. Droppsett er altså en effektiv treningsmetode, og det gjør også at du sparer tid sett opp mot vanlig styrektrening.


I dag kjørte jeg droppsett på knebøy. Slik så det ut:

 60 kilo – 8 repetisjoner
Dette var nok så tungt. Med en gang jeg hadde tatt 8 repetisjoner, tok jeg av 5 kg og løftet videre  med en gang. Jeg tok da så mange repetisjoner jeg klarte.

 55 kilo – 7 repetisjoner 
Deretter tok jeg et nytt ‘dropp’, tok av noe av belastningen og gjorde en nytt sett. 

 50 kilo – 11 repetisjoner
Jeg gjorde et nytt dropp og tok av ytterligere 5 kilo og tok med en gang et nytt sett.

 45 kilo – 10 repetisjoner

Flere studier har konkludert med at droppsett er en fin måte å få god effekt av styrketreningen. Du får utmattet muskulaturen mye, noe som også kan føre til økt styrke og større muskelvekst. 
Neste gang du er på trening, test dropp sett på en øvelse og kjenn muskulaturen dirre etterpå :grin:

Kristine ♥
                                                                                                                            Kilde: https://www.minervamedica.it/en/journals/sports-med-physical-
                                                                                                                                      fitness/article.php?cod=R40Y9999N00A17042604

12 kommentarer

Siste innlegg