DROPPSETT

For å variere trening, synes jeg det er fint å bruke droppsett med jevne mellomrom. Droppsett er en treningsmåte for å få ut noen flere repetisjoner og å utmatte muskelaturen. Når du ikke klarer flere repetisjoner på den vekten du har på, tar du raskt av noe belastning og gjør så et sett til. Deretter tar du igjen av noe belastning og tar et nytt sett. For hver gang du reduserer belastningen, har du et ‘dropp’. Du kan ha alt fra 1 til 5 droppsett. Droppsett er altså en effektiv treningsmetode, og det gjør også at du sparer tid sett opp mot vanlig styrektrening.


I dag kjørte jeg droppsett på knebøy. Slik så det ut:

 60 kilo – 8 repetisjoner
Dette var nok så tungt. Med en gang jeg hadde tatt 8 repetisjoner, tok jeg av 5 kg og løftet videre  med en gang. Jeg tok da så mange repetisjoner jeg klarte.

 55 kilo – 7 repetisjoner 
Deretter tok jeg et nytt ‘dropp’, tok av noe av belastningen og gjorde en nytt sett. 

 50 kilo – 11 repetisjoner
Jeg gjorde et nytt dropp og tok av ytterligere 5 kilo og tok med en gang et nytt sett.

 45 kilo – 10 repetisjoner

Flere studier har konkludert med at droppsett er en fin måte å få god effekt av styrketreningen. Du får utmattet muskulaturen mye, noe som også kan føre til økt styrke og større muskelvekst. 
Neste gang du er på trening, test dropp sett på en øvelse og kjenn muskulaturen dirre etterpå :grin:

Kristine ♥
                                                                                                                            Kilde: https://www.minervamedica.it/en/journals/sports-med-physical-
                                                                                                                                      fitness/article.php?cod=R40Y9999N00A17042604

12 kommentarer
    1. Malin:
      Det var en helt fantastisk koselig kommentar Maling. Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å legge igjen noen ord. Det setter jeg veldig pris på 🙂
      Håper du får en super helg <3

    2. Du er min favoritt treningsblogger! Stå på og inspirer videre, du inspirerer hvertfall meg! Hver gang jeg har litt lite motivasjon til trening så tar jeg meg en kaffe og leser bloggen din, da er jeg fit for fight igjen!
      Hilsen en som setter veldig pris på deg!<3

    3. Dropset er veldig smart! Har det noen ganger når jeg tar benkpress med manualer, siden jeg gjør det så skjelden. Man blir jo så fryktelig sliten!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg