FLØTEGRATINERTE SØTPOTETER

Søtpotet er knall godt. Så vel som den vanlige poteten, passer søtpotet ypperlig til kjøtt, fiks og fugl. I går byttet jeg ut den vanlige poteten med søtpotet, da jeg lagte fløtegratinerte poteter. Hvorfor har jeg ikke gjort det før? Fløtegratinerte søtpoteter er, om mulig, enda bedre enn vanlige fløtegratinerte poteter!

De fløtegratinerte søtpoteter serverte jeg med helstekt kylling, oppskriften finner du her, og ovnsbakt paprika. Da delte jeg paprika i to og ovnsbakte de i ovnen sammen med kyllingen. Helstekt kylling passer utmerket til fløtegratinerte søtpoteter, men du kan også servere potetformen til svin, fisk, biff eller annet godt. 

Fløtegratinerte søtpoteter
Til 1 stor form

2 gul løk
4 kinesiske hvitløk, eventuelt 4 hvitløksfedd
4 -5 søtpoteter
3 dl matfløte
2 dl melk
1 ss maizena
1/2 ts salt
1/2 ts pepper
Revet ost, ca 50 g, jeg brukte en blanding av Jarlsberg og parmesan

Skrell søtpotetene og skjær dem i tynne skiver.
Skjær løk og kinesisk hvitløk i skiver. 
Fordel skiver av søtpotet, og skiver av løk og hvitløk i en form lagvis. 
Bland sammen melk, matfløte, salt, pepper og maizena. Hell blandingen over potetene.
Stek på 200 grader i 60 minutter. 
Om formen begynner å få mye farge på toppen, kan du legge et ark aluminiumsfolie over formen. 
Strø så over revet ost og la formen stå i ytterligere 20 minutter. 
Avkjøl formen i 5 -10 minutter før du serverer. 

Ettersom jeg brukte matfløte og melk, er dette en magrere versjon av originaloppskriften på fløtepoteter, hvor det kun brukes fløte. Du kan naturligvis kun bruke fløte om du ønsker det. Da er det ikke nødvendig å tilsette maizena. 

Lar du deg friste og tester fløtegratinerte søtpoteter i helgen? Da håper jeg det smaker.
Ha en riktig så fin helg! 

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Så smart å lage en sunnere variant med søtpotet og melk. Jeg skal garantert lage den. Ser veldig god ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg