MIN TRENINGSPLAN DEN KOMMENDE UKEN

Som jeg skrev i går, har ikke treningen i mars vært spesielt bra. Treningsmotivasjonen min har rett og slett ikke vært på topp den siste måneden. Trening er en stor del av hverdagen min, så jeg har stort sett trening, men da har det blitt det jeg kaller sosetrening. At jeg går frem og tilbake på trening, gjør det jeg føler for og danser litt rundt uten mål og mening. For å sette treningen i system og få mer progresjon igjen, har jeg derfor satt opp et treningsprogram. Slik er min treningsplan for den kommende uken.

Mandag
Uken starter med en tung styrkeøkt for hele kroppen. Her blir det nok så tunge vekter med få repetisjoner, rundt 5 -6 per sett og fokus på store øvelser som knebøy, markløft, stående roing, benkpress.

Tirsdag
Styrke på overkroppen med tunge vekter og et repetisjonsantall på rundt 5- 6 repetisjoner per sett. Det blir chins og dips med ekstra vekt, skulderpress, facepulls og muligens noen øvelser på armene. 

Onsdag
En tung styrkeøkt på underkroppen med fokus på knebøy og hip thrust. I tillegg blir det noen støtteøvelser som leg curl, leg extension, kick back i kabel og revers hypers. 

Torsdag
Intervaller. Energinivået og dagsformen avgjør hva slags intervaller det blir. Jeg deler økten med dere.

Fredag
Fullrkoppsøkt med middels tunge vekter og et repetisjonsantall på ca 8 repetisjoner per sett. Det blir frontbøy, push ups, chins, dips, revers flyes og utfall. 

Lørdag
Denne dagen blir det enten en lett fullkroppsøkt eller hvile. Her ser jeg ann dagsformen og energien. Blir det en styrkeøkt blir det knebøy, starkmark, enarms roing, hip thrust, manual benk, nedtrekk og sidehev. 

Søndag
Uken avsluttes med en hviledag. Eventuelt bytter jeg om på lørdag og søndagen, slik at jeg tar lørdagens lette fullkroppsøkt om jeg hvilte på lørdag og har lyst til å trene denne dagen. 

Jeg må også legge til at jeg aldri henger meg for mye opp i en plan. Jeg lytter alltid til kroppen først. Er det slik at jeg virkelig føler at jeg trenger å hvile på tirsdag, så tar jeg meg en hviledag. Eller om det er motsatt og jeg har masse energi, tar jeg meg kanskje en ekstra intervalløkt eller joggetur. Dette er en mal hvor jeg er åpen for at det blir gjort endringer.
Har du en treningsplan for uken?

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Anonym:
      For meg som har trent såpass lenge, kan jeg trene samme muskelgruppe hver dag uten overbelastning. Jo mer “avansert” / jo lenger du har trent, jo mer skal det til for å få en overbelastning av systemet.

    2. Maja:
      Riktig det du sier der, ja Maya 🙂
      Angående målet mitt, så er det egentlig bare mest for moro skyld. Å få litt oversikt over treningen igjen. Om jeg blir litt sterkere også, er det et pluss 🙂

    3. Til deg over. Restituere nok ikke noe problem med tanke på at styrkeløftere feks trener knebøy, markløft og benkpress minst syv ganger i uken. Er styrkeløfter selv skjønner du 😉 Kroppen restituere seg nok så bra iløpet av et døgn.
      Det jeg lurer på Kristine, er hva målet ditt er? 🙂

    4. Jeg lurer på hvorfor du velger en fullkroppsøkt på mandag for så å ta overkroppsøkt på tirsdag? Blir det stor belastning/nok restitusjon?
      Det er ikke noe kritikk eller den slags, bare ren nysgjerrighet
      Håper du får en fin uke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg