HVA JEG SPISER OG NOEN TANKER RUNDT ET SUNT KOSTHOLD

Spiser du godteri? Hvor mange gram proteiner får du i deg i løpet av en dag? Tenker du på kalorier?
Jeg får stadig spørsmål om hva jeg spiser. Jeg pleier å si at jeg spiser absolutt alt, bare ikke alltid. 
Og slik er det også med deg, du kan spise alt, bare ikke alltid. Strenge restriksjoner fungerer aldri i lengden. Jeg tror og mener at det er en hårfin balanse mellom sunn og sykelig sunn. Hvor denne grensen går, er selvfølgelig noe individuelt fra person til person. Den dagen du begynner å bli fanatisk i forhold til mat og kropp, og hvor dette opptar veldig mye tid og tanker, da har du et problem. 
Jeg kan ikke komme med pekefingeren og forklare deg hva som er riktig og galt. Du er din kropps herre. Ved å lytte til den vil du med tiden lære den å kjenne.

Og hva er egentlig et sunt kosthold? 
Spør du femten forskjellige mennesker, vil du få femten forskjellige svar. Det er uendelige mange meninger, råd og tips der ute. Min mening er at alt av såkalte dietter bør kastes ut. Glem lavkarbo. Glem middelhavsdietten. Paleo. Lav fett. Grete Rode og Atkins. Et sunt kosthold er et kosthold du kan holde livet ut. Et kosthold som gjør at du føler deg bra, har godt med energi, god konsentrasjon og humør. Det skal få frem det beste i deg. 

Et sunt kosthold består for min del av mest mulig rene råvarer som kylling, fisk, kjøtt, grønnsaker, frukt, nøtter, grov brød, poteter, osv, og noe ferdiglaget som tacosaus, ketchup og lignende. Jeg nekter meg selv ingenting og godtar lysten om den kommer. 80 / 20 – regelen synes jeg er en god leveregel. Om du spiser sunt åtti prosent av tiden, kan du skeie ut med god samvittighet de resterende tjue prosentene. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å ta en sjokoladebit i ny og ne, så lenge det ikke blir i store mengder hver eneste dag.

Hva jeg spiser: 

Protein
Kyllingfilet, hel kylling, mørbrad av storfe, svinekjøtt, bacon, kesam, cottage cheese, proteinpulver, egg, tunfisk, makrell i tomat, laks, koktskinke, ost

Fett
Egg, fet fisk, ost, avokado, nøtter, peanøttsmør, smør (ekte meierismør), olivenolje, kokosolje

Karbohydrater
Frukt, bær, grønnsaker, søtpotet, potet, speltlomper, havregryn, grovbrød

Tilbehør
Wasabi, sukkerfri ketchup, Bergbys sennep, crurry paste, kokosmelk (ikke lett variant), hakkede tomater, tomatpure, krydder

Listen over inneholder matvarer jeg spiser mye av, flere ganger i uken. Jeg spiser naturligvis også andre ting. På tirsdag for eksempel hadde jeg en deilig middag med fløtegratinerte poteter, grillede grønnsaker, spareribs og kyllinglår. Det skjer også relativt ofte at det blir en is i løpet av dagen nå som det er sommer. Et sunt kosthold er så mye mer en brokkoli og kyllingfilet. Det handler om mat som gir deg glede og energi, både fysisk og psykisk. 
Så dere, fyll kroppen med sunn og god mat. Nyt maten, nyt livet og vær glad :grin:

Kristine ♥ 

6 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg