HJEMMELAGET POKE BOWL

Forrige uke spiste jeg min første poke bowl. Da kjøpte jeg denne på Pacific Poke Oslo, som forøvrig har veldig god poke bowl. Stedet anbefales! Jeg synes det var så godt at jeg laget hjemmelaget poke bowl allerede dagen etter!

Poke bowl kalles også surfernes sushi og er opprinnelig sunn hurtigmat fra Hawaii. Det er omtrent som sushi, bare i en bolle. Jeg elsker sushi og det er sikkert mye av grunnen til at jeg falt så pladask for poke bowl. I tillegg er det super enkelt og kjapt å lage. Dette er sunn, rask og knall god mat på sitt beste!

Hjemmelaget poke bowl

Kokt ris, jeg kjøpte ferdigkokt sushiris men du kan også koke risen selv
Grønnsaker, jeg brukte gulrot, agurk, purre og reddik
Fisk, jeg har brukt salmalaks og marinert tunfisk
Mango
Edamamebønner
Avokado
Soya saus
Syltet ingefær
Wasabi
Wakamesalat

Om du ikke bruker ferdigkokt ris, koker du denne.
Skjær fisken i biter og grønnsakene i staver.
Ha risen over i boller, sammen med grønnsaker, mango  og fisk.
Server gjerne med tilbehør som syltet rødløk, wasabi, soya saus og ingefær.
Server med en gang.

Syltet rødløk

1 rødløk
0,5 dl vann
1 dl eddik
1/2 ts salt
2 ss sukrin+

Kok opp eddik, vann, salt og sukrin+.
Skjær løken i tynne strimler. Ha løk i en boks, et syltetøyglass eller lignende, og hell over eddiklaken.
Avkjøl i romtemperatur og sett den så over i kjøleskapet i minst 5 timer. Gjerne natten over.

Syltet rødløk holder seg godt i kjøleskapet i flere uker og er super godt som tilbehør til andre ting som hamburger, taco eller pulled pork.

Marinert tunfisk

Ca 200 g tunfisk
2 ss soya saus
1 ss riseddik
1 ss sesamolje, kan sløyfes
1 ts finhakket chili
1 ts finhakket ingefær
1 finhakket hvitløksfedd

Skjær fisken i biter.
Bland alle ingrediensene til marianaden sammen og fordel over tunfisken.
La stå i minimum 10 minutter før du serverer.

Du kan variere din bowl etter hva du har tilgjengelig og hva du liker best. Bruk forskjellige typer fisk og grønnsaker, bytt ut ris med quinoa, server med annet tilbehør som sesamfrø eller spicy chilimajones. Ja, her er det bare er fantasien som setter grenser!

Hjemmelaget poke bowl er helt klart en favorittmiddag som er kommet for å bli hos meg. Det blir middagen igjen i morgen! Om du ikke allerede har latt deg friste av poke trenden, håper jeg du gjør det nå. Velbekomme! 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg