AUTORISERT SYKEPLEIER – FØLG HJERTET

I går mottok jeg sykepleie autorisasjonen min i posten. Jeg er nå offisielt autorisert sykepleier! 

Det er utrolig rart og tenke på at det allerede har gått tre år siden jeg begynte på sykepleieutdanningen. Jeg husker det som om det var i går. Jeg var tjuefem år, hadde studert ernæring og var sertifisert personlig trener, og jobbet som kostholdsrådgiver og pt. En dag slo deg meg ‘shit, det er ikke dette jeg vil gjøre med livet mitt’. For all del, jeg syntes da og synes fortsatt, at trening, helse og mat er utrolig spennende, men det var ikke det jeg ville drive med på fulltid.

Når jeg da stod der, midt i tjueårene og skjønte at jeg hadde studert feil, følte jeg meg mislykket og som en fiasko. Skulle jeg virkelig begynne å studere på nytt? Jeg som allerede hadde kastet bort flere år og titusenvis av kroner på å studere. Skulle jeg virkelig si til andre, at jeg hadde valgt feil yrke og begynte fra scratch igjen? På den tiden var jeg veldig opptatt av hva alle andre mente og syntes om meg. Av en eller annen merkelig grunn var jeg redd for at andre ville se ned på meg om jeg satt meg på skolebenken igjen. Nå i ettertid ser jeg at det er en helt absurd tanke! For ingen av mine venner bryr seg om jeg studerer eller ikke. De er stort sett fornøyde så lenge jeg er glad og lykkelig med det jeg gjør. Likevel var jeg på den tiden, redd for å si høyt at jeg ønsket å studere igjen. 

Etter mye grubling, bestemte jeg meg for at jeg måtte gjøre det.. Det var ikke ernæringsfysiolog og personlig trener jeg ville være. Jeg ville være sykepleier! Nå har jeg funnet et yrke jeg stortrives i og hvor jeg føler at jeg utgjør en forskjell. En jobb hvor jeg føler meg hjemme og som gir meg mestringsfølelse.

Det var dagens tanker, mens jeg sitter her med morgenkaffen min og tenker over hvor heldig jeg er som er blitt autorisert sykepleier og som trives i jobben min. 
Uansett hvor klisjeaktig det høres ut; følg hjerte ditt. Ja, vi lever kanskje til vi er hundre, men livet er likevel kort! Ikke bry deg om hva alle andre mener, tenker og føler, men følg din indre stemme. Følg ditt hjerte og gjør det som gir deg glede og lykke i livet. Det er tross alt du som skal sitte på gamlehjemmet som nitt åring og se tilbake på ditt liv. Lev og gjør det som gjør at du vil tenke tilbake på dagene med et stort smil om munnen, samtidig som du er stolt av det du har gjort.

Kristine♥ 

20 kommentarer
    1. Kaja Borgersen:
      Jeg tror ikke det blir noe problem. Jeg har selv vært pasient, samt påvørende, og vet hvor viktig det er å møte mennesker på den imøtekommende måten. Men takk for tipset Kaja 🙂

    2. Tror du er en av de personene som kommer til å møte sykepleie med er stort hjerte og åpent sinn. Tviler ikke på at du vil gjøre dagen deres bedre <3

    3. Gratulere så mye! Et tips fra bruker til helsepersonell, du har alt møtt mange forskjellige mennesker på din vei og kommer til å møte mange fler! Møt dem med åpent sinn og uten forhåndsdømming. Når et menneske trenger hjelp er det i en sårbar situasjon. Plis vær en av sykepleierne som gjør situasjonen bedre og ikke værre <3 Masse lykke til videre på veien! 🙂

    4. 🙂 Gratulerer så kjempe masse med autorisasjonen 🙂 Dine gode tanker lyser igjen opp dagen <3 Ønsker deg en strålende fin uke 🙂

    5. Åh, det er så godt å lese! Jeg er 32 år, nettopp sagt opp jobben min som daglig leder i et eiendomsmeglerfirma og skal begynne å studere for å bli sykepleier! Livet er nå, og det er for kort til å ikke ha en jobb man trives godt i! Gleder meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg