JORDBÆR- OG RABARBRAKAKE

Denne kaken ble rett og slett fantastisk saftig og god. Jeg blir sulten bare av å se på bildene! Jeg skal ikke ta på meg all æren selv. Inspirasjonen fant jeg nemlig hos Ina. Jeg gjorde bare min egen vri på kaken, og laget en sunnere versjon med mer fiber og proteiner.

Som fyll i denne kaken, har jeg brukt jordbær- og rabarbrakompott. Her kan du variere med den type frukt og bær du har tilgjengelig. Bringebær og jordbær, eple og kanel, plomme og rips, ja her er det mange muligheter. Jeg for min del, synes den syrlige smaken fra rabarbraen gjør seg fantastisk bra sammen med vaniljepulver og det søte fra jordbærene. Har du jordbær og rabarbra tilgjengelig, synes jeg du må prøve denne kombinasjonen!

Jordbær- og rabarbrakake
Til 1 springform

Jordbær og rabarbra kompott
150 g jordbær
150 g rabarbra
0,5 dl vann
1 dl sukrinmelis
1/2 ts vaniljepulver

Skjær rabarbra i biter og del jordbær i to.
Ha alt i en kjele og kok i 5 -8 minutter, til rabarbraen er mør.
Avkjøl. 

Jordbær- og rabarbrakake
3 egg
100 g sukringold
200 g kesam
100 g havremel
25 g vaniljeprotein*
25 g fiberfin, eventuelt mer mel som hvetemel eller speltmel
1 ts bakepuler
1/2 ts vaniljepulver

Pisk egg og sukrin lett samm. Tilsett kesam. 
Bland sammen tørrvarene og ha over i egg og kesamblandingen. 
Fordel 2/3 av kakerøren i en rund form. 
Stek på 175 grader i 15 minutter. 
Ta så ut kaken og fordel over jordbær- og rabarbrakompotten. Fordel over den resterende 1/3 av røren ved å legge klatter av kakedeigen over kompotten. 
Stek videre på i 20 -25 minutter. 
Avkjøl noe før du skjærer i kaken. 

*vaniljeprotein kan byttes ut mer mer mel som hvetemel, speltmel, bokhvetemel eller lignende, samt at du tilsetter litt ekstra søtning

Jeg toppet kaken med litt smeltet hvit sjokolade. Det er mest for synets skyld og ikke for smaken, så dette steget kan du droppe. Men jordbær og rabarbrakaken blir jo ekstra lekker med litt pynt på toppen!

Så saftig og god! Jeg tror jeg skal gå å ta meg et kakestykke til nå! Håper du lar deg friste til å prøve denne oppskriften.
Ha en finfin torsdag videre. 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg