EN PERFEKT SALAT

Nå i sommervarmen, er salat en favoritt hos meg. Da er det ikke alltid det frister med noe varmt. Mange ser på salat som kaninfor eller som tilbehør til annen mat, men med noen få enkle grep kan du gjøre salaten både mer mettende, næringsrik og smakfull slik at du får et godt og fullverdig måltid. Her er mine tips til å få en perfekt salat.

Tenk at du skal blande forskjellige forskjellige smaker og teksturer. For tiden er grønnkål og ruccola favorittene som base i salaten min. Spesielt grønnkål synes jeg gir en krispy konsistens uten at den smaker for mye. I tillegg tilsetter jeg alltid noe med ordentlig krønsj som revet gulrot, ovnsbakt søtpotet, eple i biter og / eller nøtter. Jeg liker også å ha i noe kremet, som oftest feta ost eller en godt moden avokado. 

Det lønner seg også å tenke at bollen skal bestå av alle tre næringsemnene proteiner, karbohydrater og fett. Stort sett setter jeg bare sammen min perfekte salat med den proteinkilder jeg vil ha, samt den karbohydratkilden og og fettkilden jeg vil ha. Deretter tilsetter jeg bare de grønnsakene jeg har lyst på og har tilgjengelig. Mine favoritt proteinkilder er kyllingfilet, skinke, tunfisk, ost i biter, karbonadedeig, egg, edamamebønner og laks. Når det gjelder karbohydratkilder bruker jeg mye søtpotet og potet, ris, mango, vannmelon og bønner. Mine favoritt fettkilder er egg, fetaost, laks, avokado og nøtter.

Jeg liker også best å bruke både varme og kalde ingredienser. Om alle ingrediensene er kalde, synes jeg salaten metter mindre. Du kan for eksempel bruke kokte gulrøtter,  nystekt laks, eller ovnsbakte grønnsaker som en ekstra piff på salaten.

Som siste finish på salaten liker jeg å tilsette noe som gir ekstra smak. Feta ost er nok den ingrediensen jeg bruker mest. Salte ristede nøtter, et lite dryss havsalt, en spiseskje god olivenolje, litt dijon sennep, balsamico eller en dæsj crème fraiche med litt finhakket hvitløk er andre favoritter.

I denne salaten her, har jeg brukt ovnsbakt sprø søtpotetbiter, svinerester fra gårsdagens middag, asparges og rødløk som jeg har stekt i litt smør sammen med finhakket hvitløk, cherrytomater, ruccola, kikerter, fetaoast og et lite dryss havsalt. Fantastisk godt! 

Håper du ble litt klokere og at du ble fristet til å lage en perfekt salat. Ha et godt måltid :grin:

Kristine ♥ 

Siste innlegg