MER ER IKKE ALLTID BEDRE

En feil jeg ser svært mange gjør i treningssammenheng, er at de tenker jo mer jo bedre. Og det er jo logisk, ikke sant? Jo mer man trener, jo bedre trent blir man. Men det stemmer faktisk ikke helt. Mer er ikke alltid bedre.

Går vi fem år tilbake i tid, kunne jeg trene to ganger om dagen. Jeg var fortvilet over at jeg ikke fikk resultater. Jeg følte at jeg la ned så mye tid og innsats, men til tross for arbeidet mitt, kom jeg ingen vei. Etterhvert forstod jeg at jeg ikke ble raskere, sterkere eller så bedre ut fordi kroppen min ikke fikk nok restitusjon. Det er dette viktige ordet, restitusjon, som mange glemmer. Det er ikke bare hva og hvordan du trener som påvirker restitusjonstiden din. Stress og mentale belastninger, hverdagsaktivitet, hvor mye du sover og kvaliteten på søvnen din, hva og hvor mye du spiser, jobb / skole, eventuell menstruasjon, og en hel rekke andre ting. Kroppen din må hente seg inn fra den totale belastningen du har hver dag. 

I dag fokuserer jeg heller på kvalitet fremfor kvantitet, samt passer på at jeg får nok hvile og mat. Kroppen må faktisk få muligheten til å hente seg inn. Når du trener, bryter du ned kroppen og da må kroppen få tid til å bygge seg opp igjen. Jo mer du trener, er ikke ensbetydig med bedre resultater. Gi deg selv rom til å restituere, både fysisk og psykisk :razz: 

Kristine♥ 

6 kommentarer
    1. Leonora:
      Det kommer helt ann på hvordan treningsprogrammet ditt er satt opp, belastningen du bruker, hvor hardt du presser deg, og om du er flink til å spise og sove nok 🙂

    2. Alltid like kjekt og interesant å lese slike innlegg. Hvor mange ganger i uka tenker du at er “sunt” og realistisk å trene når man har jobb og skole utenom? 🙂

    3. Amen for det her Kristine. Skulle ønske jeg skjønte det for mange år siden. Godt man blir klokere med alderen 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg